Bestemmingsplan van De Zalmhaven is vastgesteld door Raad van State

Artist's impression van de hoogste toren van de Benelux, de 215 meter hoge De Zalmhaven in Rotterdam.

Utrecht/Rotterdam, 10 augustus 2017 - De bouw van de hoogste toren van de Benelux, de 215 meter hoge De Zalmhaven in Rotterdam, gaat door. Ontwikkelaars van De Zalmhaven, AM en Amvest, ontvingen gisteren de uitspraak van de Raad van State. Michelle Corbeau, projectleider namens AM van de Zalmhaven: ‘Deze uitspraak brengt de realisatie van de Zalmhaven een stap dichterbij en daar zijn we erg blij mee. Rotterdam geldt al jaren als hoogbouw-hoofdstad van Nederland, zowel bij het wonen als het werken. De Zalmhaven zet die reputatie extra kracht bij. Van ver een beeldmerk van de stad, op ooghoogte en straatniveau een aanwinst voor de openbare ruimte.’

De Zalmhaven maakt deel uit van het bestemmingsplan Gedempte Zalmhaven, dat tevens voorziet in twee woontorens van zeventig meter hoog en stadswoningen. De hoge toren wordt ontworpen door Dam & Partners Architecten. KAAN Architecten ontwerpt de twee lagere torens.

De Afdeling bestuursrechtspraak heeft de bezwaren ongegrond verklaard, zo heeft de Raad van State laten weten. Naar haar oordeel heeft de gemeenteraad zich ‘in redelijkheid op het standpunt kunnen stellen dat het bestemmingsplan strekt ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening en is het plan ook anderszins niet in strijd met het recht.

Geen afwijkingen

Tegen de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak is geen hoger beroep mogelijk. Wel is een aantal zogenoemde ‘afwijkingsbevoegdheden’ in het bestemmingsplan geschrapt. De twee lagere torens mogen niet hoger dan zeventig meter worden en er moet aan het aantal plaatsen in de nieuwe parkeergarage volgens de parkeernormen worden voldaan.

Hoogste toren van de Benelux met publiek toegankelijk uitkijkplatform

In De Zalmhaven komen circa 263 appartementen, kantoren, een café, een restaurant op de 56ste verdieping en een publiek toegankelijk uitkijkplatform. In de lagere torens, die deels aan het nieuw in te richten openbare park aan de Gedempte Zalmhaven liggen, worden circa 186 appartementen en 33 eengezinswoningen gerealiseerd, in de koop- en huursector.

Voordeur aan de straat en uitzicht over de haven en stad

Uitgangspunt van de ontwerpen is dat de onderste verdiepingen van de verschillende gebouwen levendigheid toevoegen aan het straatbeeld. Zo komen er in de plint de voordeuren van de stadswoningen en de entrees van de appartementen, naast de mogelijke entrees van kantoren en commerciële voorzieningen. De terrassen en balkons worden aan de straat- en parkzijde gerealiseerd. Dit alles versterkt de levendigheid en beleving van het gebied aan de Houtlaan en de Gedempte Zalmhaven. Daarnaast hebben ook alle appartementen een buitenruimte, met prachtig uitzicht over haven en stad.

Bekijk hier de website van De Zalmhaven.

Beeld: Dam & Partners Architecten.