3D-geprinte fietsbrug Gemert Noord-Om ingehesen

Gouda, 20 september 2017 - Vanmorgen is de eerste volledig constructief 3D-geprinte, voorgespannen betonnen fietsbrug ter wereld ingehesen. Deze bijzondere fietsbrug is onderdeel van Gemert Noord-Om.

De Gemert Noord-Om vormt straks de schakel tussen de Boekelseweg (N605) en de N272 die ten zuidoosten van Gemert loopt. Aansluitingen op de Noord-Om worden gerealiseerd door rotondes. Zo komt er een rotonde bij de Handelseweg bij de Boekelseweg N605 en bij de Peeldijk N272.

De 3D-geprinte fietsbrug

Over de nieuwe Noord-Om realiseert BAM Infra ter hoogte van de Lieve Vrouwesteeg een fietsviaduct. Eén van de kleinere betonnen fietsbruggen over de Peelse Loop is nu via een innovatieve 3D print techniek gerealiseerd en geplaatst. De komende weken wordt de brug verder afgewerkt zodat deze op 17 oktober feestelijk in gebruik kan worden genomen.

Rotonde gebouwd naast de weg

Voor de rotonde bij de Handelseweg wordt ook een unieke, innovatieve bouwmethode toegepast. Deze rotonde maakt BAM Infra naast de weg, buiten het verkeer en schuift deze vervolgens vanaf 17 oktober in enkele dagen op zijn plek. Deze methode is al veelvuldig toegepast bij tunnels, bijvoorbeeld in spoorlijnen. Door de rotonde buiten het verkeer te bouwen worden onveiligere, tijdelijke situaties op de Handelseweg voorkomen.

Toegankelijk voor publiek

Op 17 oktober kunt u zien hoe BAM Infra met de hulp van de firma Mammoet de betonnen rotonde op zijn plek schuift. De rotonde is naast de uiteindelijke locatie gemaakt en bestaat uit maar liefst 1,2 miljoen kilo beton.