Boelens de Gruyter en BAM tekenen overeenkomst voor transformatie aan Wibautstraat

Amsterdam/Bunnik, 14 juli 2016 - BAM Woningbouw is in opdracht van projectontwikkelaar Boelens de Gruyter gestart met de ontwikkeling van een appartementencomplex aan de Wibautstraat 80-86 te Amsterdam. Het ontwerp is gemaakt in een bouwteam samen met Penta architecten en constructeur Van Rossum BV. Het pand, ook wel bekend als het Jan Bommerhuis, heeft een oppervlakte van circa 16.100 m² inclusief parkeerplaatsen. Het pand werd grotendeels gehuurd door de Hogeschool van Amsterdam als kantoor- en opleidingsruimte. In het appartementencomplex komen 162 huurwoningen en bergingen en onder het complex komt een parkeerkelder voor 68 auto’s.

Maarten de Gruyter (directeur Boelens de Gruyter): 'We zijn erg enthousiast over dit project. Toen we de kans kregen dit karakteristieke pand een nieuwe bestemming te geven, zijn we voortvarend te werk gegaan. Het is te danken aan de proactieve houding van alle betrokkenen dat we opnieuw een mooie bijdrage aan dit deel van Amsterdam mogen leveren.’

Het project is in nauwe samenwerking met de omgeving vormgegeven. Zo is een vijftal bewonersavonden georganiseerd. Dit heeft ertoe geleid dat het ontwerp op een aantal punten is aangepast naar aanleiding van opmerkingen vanuit de buurt. De duurzame woningen krijgen het energielabel A.

De bovenste laag van het pand wordt gesloopt en BAM zal het pand met drie verdiepingen uitbreiden naar totaal negen bouwlagen. Het imponerende gebouw, ook zichtbaar vanaf de Amstel, krijgt zo een nog indrukwekkender gevelontwerp. Voor de bestaande lagen blijft de karakteristieke architectuur behouden en daarboven wordt een moderne architectuur gecreëerd, passend binnen de uitstraling die momenteel in de Amsterdamse ‘Knowledge Mile’ wordt gerealiseerd.

De Albert Heijn-supermarkt blijft gevestigd in het iconische pand op de hoek van de Wibautstraat en de Eerste Oosterparkstraat en zal tijdens de bouw gewoon geopend blijven.

Met ASR Dutch Core Residential Fund als eindbelegger worden de 162 woningen gerealiseerd die naar verwachting in het tweede kwartaal van 2018 worden opgeleverd.

Nader informatie: Hans Spruit, senior projectmanager, (06) 22 97 62 96.