BAM agrees to sell German infrastructure company Wayss & Freytag Ingenieurbau to ZECH Building

BAM bereikt overeenstemming over verkoop Duitse infratak Wayss & Freytag Ingenieurbau aan ZECH Building

Bunnik, 21 juni 2022 – Koninklijke BAM Groep nv heeft overeenstemming bereikt over de verkoop van de aandelen van de Duitse werkmaatschappij Wayss & Freytag Ingenieurbau aan ZECH Building SE, waarin alle bouwactiviteiten van de Zech Group zijn samengebracht. De transactie is onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten en zal naar verwachting in het derde kwartaal worden afgerond.

De desinvestering van Wayss & Freytag Ingenieurbau zal resulteren in een boekwinst van circa € 50 miljoen. Met dit bedrag was geen rekening gehouden bij de eerder gepubliceerde winstverwachting voor 2022, die een verbetering van de gecorrigeerde EBITDA-marge ten opzichte van 2021 inhoudt. Bovendien zal de transactie leiden tot balansverkorting, en zal het liquiditeiten en het gebruik van garanties (bonding) verminderen. De kapitaalratio zal verder verbeteren met ongeveer 2 procent.

Wayss & Freytag Ingenieurbau is gevestigd in Frankfurt am Main en heeft een leidende positie in de Duitse markt voor weg- en waterbouw en in internationale tunnelbouw. Zo is Wayss & Freytag Ingenieurbau in joint venture betrokken bij de bouw van de Fehmarnbelt-tunnel, die Duitsland en Denemarken met elkaar zal verbinden. Tot de overige joint-ventureprojecten behoren het westelijke deel van de nieuwe 7 kilometer lange spoortunnel, die het centraal station van München verbindt met het oostelijke spoorknooppunt (2. Stammstrecke München), de uitbreiding van de snelweg A10/A24 bij Berlijn (een pps-project) en de bouw van een omvangrijk nieuw onderhoudscomplex voor Deutsche Bahn in Cottbus. De jaaromzet van Wayss & Freytag Ingenieurbau bedraagt ruim € 500 miljoen. Het bedrijf heeft 1.000 medewerkers.

Ruud Joosten, CEO Koninklijke BAM Groep, zegt: ‘Wij zijn verheugd, dat we met ZECH Building als de nieuwe aandeelhouder van Wayss & Freytag Ingenieurbau, een betrouwbare partner hebben gevonden voor de verdere succesvolle toekomst van de onderneming en de medewerkers. Zech Group heeft in het najaar van 2021 tevens de activiteiten verworven van BAM Deutschland. Wij beschouwen de huidige transactie als een omvangrijke stap voor de aanpassing van de portfolio van onze Groep, gebaseerd op onze strategie Building a sustainable tomorrow. BAM richt zich op groeimarkten in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, waar wij beschikken over schaalgrootte en concurrentievoordeel.’

Nadere informatie:

Dit persbericht bevat koersgevoelige informatie, zoals bedoeld in artikel 7(1) van de Europese verordening marktmisbruik.