2007 World Press Photo in het Atrium van het Haagse stadhuis

(Persbericht Stichting Atrium:) Den Haag, 3 juli 2007 - De reizende fototentoonstelling World Press Photo, uniek in zijn soort, is het resultaat van de jaarlijkse internationale wedstrijd voor persfotografie en wordt in Den Haag mogelijk gemaakt door Koninklijke BAM Groep, AM (vastgoedontwikkeling) en Stichting Atrium. De tentoonstelling wordt op 27 juli officieel geopend door de Haagse persfotograaf Jos van Leeuwen.

• 26 juli t/m 18 augustus 2007

• Atrium van het Haagse Stadshuis, Spui 70

• Tijden: maandag t/m vrijdag 07.00-19.00 uur, donderdag 7.00-21.30 uur, zaterdag 09.30-17.00 uur, zondag gesloten

• Toegang: gratis

Elk jaar in februari beoordeelt een onafhankelijke jury, bestaande uit dertien leden, de inzendingen voor de World Press Photo wedstrijd. De inzendingen zijn onderverdeeld in tien verschillende categorieën en worden aangedragen door fotojournalisten, agentschappen, kranten en tijdschriften uit alle hoeken van de wereld. Dit jaar hebben 4.460 fotografen uit 124 landen hun beeldmateriaal ingezonden voor de wedstrijd, met een totaal aantal beelden van 78.083.

De jaarlijkse expositie wordt vanaf april op ongeveer negentig locaties in veertig landen over de hele wereld tentoongesteld, met als enige voorwaarde dat alle prijswinnende beelden zonder enige vorm van censuur worden tentoongesteld. Dit jaar bestaat de tentoonstelling uit ongeveer 200 foto's. Het is een jaarlijkse publieke fototentoonstelling ter promotie van de fotojournalistiek, met de beste persfoto's van het afgelopen jaar, verdeeld over tien categorieën. De hoge kwaliteit van de beelden wordt gezien als een maatstaf voor het vakgebied.

World Press Photo is een onafhankelijke, non-profit organisatie, opgericht in 1955 en gevestigd in Amsterdam. Het belangrijkste doel is het ondersteunen en internationaal stimuleren van het werk van professionele persfotografen. Door de jaren heen is World Press Photo uitgegroeid tot een onafhankelijk platform voor fotojournalistiek. World Press Photo wordt ondersteund door de Nationale Postcode Loterij en wordt wereldwijd gesponsord door Canon en TNT.

Stichting Atrium is verantwoordelijk voor de programmering van het Atrium van het stadhuis. Het Atrium met wekelijks ca. 6500 bezoekers, is een levendige en qua architectuur imposante ontmoetingsplek in het centrum van de stad. Wij zijn dan ook verheugd deze tentoonstelling hier aan een breed publiek te kunnen presenteren met de steun van Koninklijke BAM Groep en AM vastgoedontwikkeling, die hiermee hun 'good citizenship' voor Den Haag en de regio Haaglanden onderstrepen.

Nadere informatie: