Stedin start nieuwe projecten flexibel energie leveren

(Persbericht Stedin:) Rotterdam, 24 januari 2017 – Deze week gaat Stedin van start met haar FLEX Versnellingsprogramma. Hierbij werkt Stedin samen met bedrijven die zich richten op meer flexibiliteit van vraag en aanbod in het energiesysteem. Partners zijn Sympower, Qurrent, BAM en Enervalis.

De energiewereld verandert. We gaan steeds meer gebruik maken van duurzame energie, zoals zon en wind, maar deze energiebronnen zijn onvoorspelbaar en niet op afroep beschikbaar. Soms is er meer aanbod dan vraag, bijvoorbeeld op een zonnige zomerdag, en soms is er meer vraag dan aanbod, bijvoorbeeld op een windstille en grijze winterdag, als iedereen om 17.30 zijn verwarming en lampen aandoet.

FLEX

Vraag en aanbod van energie sluiten dus niet automatisch op elkaar aan, waardoor dit tot knelpunten in het energienet kan leiden. Daarom is Stedin in de markt op zoek gegaan naar bedrijven die hiervoor een oplossing bieden, zodat onze klanten ook in de toekomst zeker zijn van betrouwbare energielevering. ‘Voor Stedin is het belangrijk om samen met marktpartijen te leren om de flexibiliteitsmarkt verder te ontwikkelen’, aldus Marjolein Hulsebosch, Strategie & Innovatie Stedin. ‘We laten met dit initiatief zien dat we de markt optimaal willen faciliteren om de energietransitie te versnellen.’

Projecten

De komende twee jaar brengt Stedin met drie innovatieve bedrijven de mogelijkheden van flexibiliteit van energie in de praktijk. Sympower gaat door het sturen van warmtepompen en elektrische boilers in huishoudens, onderzoeken of ze de piekbelasting op het net van Stedin kunnen verminderen. Qurrent onderzoekt het effect van variabele energieprijzen op de netbelasting. BAM gaat in samenwerking met Enervalis, in de zogeheten nul-op-de-meter woningen de energiemodules besturen om zo te onderzoeken of ze de piekbelasting kunnen beïnvloeden.

Over Stedin

Duurzame energie voor iedereen. Daar werkt Stedin elke dag aan. Zodat onze ruim twee miljoen klanten kunnen wonen, werken en leven in de meest stedelijke en industriële regio van Nederland: de provincie Utrecht en het grootste deel van Zuid-Holland. Want juist in ons verzorgingsgebied is de energie-infrastructuur complex en de afhankelijkheid van energie groot. Met ruim 3.100 medewerkers werken we aan een duurzaam energiesysteem waarin steeds meer lokaal wordt opgewekt. Een systeem dat ook in de toekomst betrouwbaar en betaalbaar is. En dat we kunnen doorgeven van generatie op generatie.

Het FLEX Versnellingsprogramma kent meer instapmomenten. Binnenkort biedt Stedin nieuwe bedrijven de mogelijkheid om hier ook aan mee te doen. Voor meer informatie over het programma: www.stedin.net/flex.