Start vervaardigen diepwanden nieuwe zeesluis IJmuiden

Start vervaardigen diepwanden nieuwe zeesluis IJmuiden. Foto: Ko van Leeuwen.

IJmuiden, 8 februari 2017 - Deze maand is OpenIJ in opdracht van Rijkswaterstaat gestart met het vervaardigen van diepwanden voor de kolkwanden van de nieuwe zeesluis in IJmuiden. In juli 2016 is begonnen met de realisatie van de nieuwe zeesluis in IJmuiden, die eind 2019 gereed zal zijn.

Diepwanden

Doordat de nieuwe sluis tussen de Noorder- en Middensluis wordt gebouwd, moet ook een groot gedeelte van het Middensluiseiland worden verwijderd. Dit ten behoeve van de sluis zelf, maar ook voor de invaart aan de zeezijde. Aangezien het Middensluiseiland deel uitmaakt van de waterkering, moeten constructies ten westen van de nieuwe sluis worden gebouwd die enerzijds de invaart van de nieuwe sluis faciliteren en anderzijds het achterland beschermen tegen hoog water. Deze constructies verbinden de Middensluis met de nieuwe sluis. De gevraagde extra robuustheid in de waterkering heeft OpenIJ geboden door deze constructies zoveel mogelijk uit te voeren in een robuuste diepwand.

De diepwand is robuuster dan bijvoorbeeld een stalen combi- of damwand, wat juist bij een aanvaring belangrijk is. Dit kan alle typen aanvaringen betreffen, waaronder de maatgevende aanvaring met een bulbsteven. Ten gevolge van een aanvaring loopt een diepwand namelijk minder schade op dan een stalen combi- of damwand. Bij de combi- of damwand kan in een dergelijk geval een gat ontstaan, waardoor zand van achter de wand kan weglopen. Dit leidt vervolgens tot schade aan de waterkering.

Naast robuustheid bieden de diepwanden ook grote voordelen ten opzichte van een stalen combi- of damwand op het gebied van omgevingshinder en instabiliteit van de bestaande waterkering. Om deze reden worden ook de kolkwanden uitgevoerd als diepwand.

Hoe wordt een diepwand gemaakt?

Eerst wordt langs de bovenzijde van de diepwand een frame gemaakt, waarlangs de sleuf wordt uitgegraven. Dit frame zorgt voor een goede geleiding van de grijpers, en voor bescherming van de rand van de sleuf.

Dan wordt een sleuf gegraven van enkele meters lang, met de benodigde breedte en diepte. Dit graven gebeurt met behulp van speciale grijpers. Deze grijpers hangen via een kabel aan een graafmachine. De grijper wordt nu in de sleuf naar beneden gelaten. Door de speciale vorm van de grijper, hangt deze stabiel in de sleuf. Tijdens het ontgraven wordt een mengsel van bentoniet (een dikke vloeistof bestaande uit water en klei) in de sleuf gebracht, om de sleuf tegen instorten te beschermen.

Voordat met betonstorten wordt begonnen, wordt een wapeningskorf in de sleuf gebracht. De wapening zorgt voor het opnemen van de optredende trekkrachten in de betonnen wand.

Ten slotte wordt beton in de sleuf gestort. Omdat beton zwaarder is dan bentoniet, komt de bentoniet ‘boven drijven’. Tijdens het betonstorten wordt het uitkomende bentoniet afgevoerd en gezuiverd voor hergebruik.

OpenIJ

Het aannemersconsortium OpenIJ realiseert in opdracht van Rijkswaterstaat de nieuwe zeesluis IJmuiden bij de ingang van het Noordzeekanaal. OpenIJ, bestaande uit BAM-PGGM, VolkerWessels en DIF is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en gedurende 26 jaar onderhouden van de nieuwe zeesluis.

Deelnemende bedrijven OpenIJ

In opdracht van OpenIJ BV werken Van Hattum en Blankevoort en BAM Infra samen om de nieuwe zeesluis in IJmuiden te ontwerpen en te bouwen. Het Nederlandse consortium wordt hiervoor ondersteund door Van Oord en Boskalis voor het grondwerk. Arcadis, Royal HaskoningDHV, Iv-Infra, ZUS, Delta PI en Altran zijn binnen de ontwerpsamenwerking van BAM Infraconsult en Volker Infra Design betrokken voor het opstellen van het ontwerp. Hollandia en Bosch Rexroth houden zich bezig met het bewegingswerk. Naast bovengenoemde partijen wordt OpenIJ ook ondersteund door Volker Staal en Funderingen, BAM Infra Speciale Technieken, Visser en Smit Hanab, T&A Survey en KWS Infa. Met al deze partijen werken we gezamenlijk als één team om de Sluis van de eeuw, voor een eeuw te bouwen.

Samenwerking

Het project nieuwe zeesluis IJmuiden is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam NV en de gemeente Velsen. Dit project wordt medegefinancierd vanuit het CEF (voorheen TEN-T) programma van de Europese Unie.

Meer informatie

Als u vragen heeft over deze werkzaamheden of de aanleg van de nieuwe zeesluis, dan kunt u bellen naar de gratis landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800 – 8002 of een e-mail sturen naar nieuwezeesluisijmuiden@rws.nl. Om op de hoogte te blijven van de werkzaamheden, kunt u zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief Nieuwe grote zeesluis IJmuiden van Rijkswaterstaat op www.rws.nl/abonneren. Meer informatie over de werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe zeesluis vindt u op www.rws.nl/zeesluisijmuiden en op Facebook.