AM en Eigen Haard presenteren gezamenlijke visie op sociale woningbouw in gebiedsontwikkeling tijdens het ISHF

Artists impression landgoed Wickevoort

Amsterdam, 16 juni 2017 - Op 21 juni 2017 presenteren gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM en woningcorporatie Eigenhaard hun visie op sociale woningbouw in gebiedsontwikkeling. Dit doen zij tijdens het International Social Housing Festival in Museum het Schip Amsterdam. Peter Heuvelink (directeur AM) en Danny Wijnbelt (directeur ontwikkeling Eigen Haard) presenteren vanuit de visie dat diversiteit een gebied versterkt en zorgt voor een levendige en veilige omgeving. De actuele gebiedsontwikkeling van Landgoed Wickevoort in Cruquius laat zien hoe er concreet wordt gewerkt aan diversiteit.

Presentatie en workshop: Hoe gaat een gebiedsontwikkelaar om met sociale woningbouw?

AM en Eigen Haard geloven dat diversiteit zorgt voor een levendige en veilige omgeving. Maar hoe pas je dat toe in gebiedsontwikkeling als sontwikkelaar en in de veranderende context van het speelveld van woningcorporaties? En hoe vinden sociale woningbouw en diverse voorzieningen daarin hun plek? Ofwel: hoe maak je een inclusieve leefomgeving? De ervaringen van AM en Eigen Haard worden toegepast op het nieuw te ontwikkelen Landgoed Wickevoort. Kernvraag daarbij is: wat zijn de rollen van de partijen inclusief de bewoners?

Gebiedsontwikkeling Landgoed Wickevoort

Een bijzondere opgave: een zorgterrein van 57 hectare wordt herontwikkeld tot bijzonder woongebied met sport-, zorg-, woon- en onderwijsvoorzieningen. Werelden die voorheen gescheiden waren, ontmoeten elkaar in het Landgoed Wickevoort. Het landgoed ligt in Cruquius, centraal tussen Heemstede, Haarlem en Hoofddorp. De gebiedsontwikkeling vindt plaats in een nauwe samenwerking tussen AM, woningcorporatie Eigen Haard en Stichting Epilepsie Instellingen Nederland (SEIN). AM draagt zorg voor de grondexploitatie en ontwikkeling van het gebied. Naast honderd vrije sector huurwoningen, worden in totaal ongeveer 225 sociale huurwoningen en 425 koopwoningen gerealiseerd. Het project wordt met behulp van het co-creatiemodel I AM YOU van AM ontwikkeld, waarbij er wordt ontwikkeld op basis van conceptuele kracht, innovatie en intensieve samenwerking met belanghebbenden. Al in een vroegtijdig stadium worden geïnteresseerden, omwonenden, partners en overige partijen via onder andere crowdsourcing betrokken.

Wonen en zorg geïntegreerd

De combinatie van de nieuwe woningen en de bestaande voorzieningen zorgt voor synergie en samenhang. Door ook de zorglocatie van SEIN te integreren in het toekomstige woongebied, ontstaat er een unieke dynamiek. De stadsboerderij Hoeve Wickevoort verzorgt straks biologische landbouw en een boerderijwinkel voor beperkte dagelijkse boodschappen. Ook gaat de hoeve een duurzame, veelzijdige en uitdagende rol vervullen voor bewoners en clienten van de Cruquiushoeve. Zij werken mee aan biologische landbouwprojecten, verzorgen de boerderijdieren en dragen bij aan de groenvoorziening van het gebied.

International Social Housing Festival

Het International Social Housing Festival (ISHF) vindt van 13 tot en met 21 juni 2017 plaats in Amsterdam. Tijdens dit acht dagen tellende congres worden er onder andere workshops, lezingen en bustours langs verschillende sociale huisvestingsprojecten georganiseerd. Interesse? Via deze link is het mogelijk in te schrijven voor dit evenement.

Over AM

Inspirerende en duurzame leefomgevingen bedenken en ontwikkelen, dat is de passie van AM. Met ons business Model ‘I AM YOU’ werken wij samen met belanghebbenden op basis van conceptuele kracht, innovatie en co-creatie. Wij doen dit betrokken, creatief, daadkrachtig, transparant en vol bezieling. Duurzaamheid is daarbij een integraal onderdeel van onze projecten. In samenwerking met overheden, vastgoedbeleggers, woningcorporaties, maatschappelijke organisaties en consumenten ontstaan hierdoor bijzondere en kwaliteitsrijke gebieden om in te wonen, werken, winkelen en recreëren. AM, deel uitmakend van Koninklijke BAM Groep, zorgt hiermee voor kwaliteit van ruimte én kwaliteit van leven.

Over Eigen Haard

Eigen Haard zorgt voor goede en betaalbare huisvesting in de Metropoolregio Amsterdam voor mensen die dat het meest nodig hebben. We werken, samen met onze partners, aan vitale en leefbare wijken in een gezonde regionale woningmarkt. Eigen Haard beheert ruim 61.000 woningen en bedrijfsruimten.