Generieke Poortinstructie (GPI) nu al geaccepteerd op veel bouwplaatsen

bouwhelm

(Nieuwsbericht Governance Code Veiligheid in de Bouw (GCVidB):) 11 oktober 2018 - Over zes maanden wordt de Generieke Poortinstructie (GPI) verplicht op alle bouwplaatsen in Nederland. Een aantal organisaties accepteert deze veiligheidsinstructie om toegang te krijgen tot de bouwplaats nu al. Het initiatief voor de GPI werd eind vorig jaar door de Governance Code Veiligheid in de Bouw (GCVidB) gestart en richt zich op het verhogen en stimuleren van veiligheid en veilig gedrag op bouwplaatsen. Sindsdien hebben steeds meer organisaties zich aangesloten bij de Governance Code.

Wat gaat veranderen?

Tot de verplichte invoering van de GPI op 1 april 2019 handhaven de bij de GCVidB aangesloten organisaties hun eigen veiligheidseisen nog, maar accepteren de nieuwe veiligheidsinstructie ook al. Vanaf die datum moeten alle eigen medewerkers en medewerkers van alle onderaannemers en toeleveranciers die werkzaamheden verrichten op de bouwplaats hun GPI gehaald hebben en laten zien om toegang te krijgen tot de bouwplaats. Overigens behouden de aangesloten partijen ook de mogelijkheid om per bouwplaats aanvullende specifieke veiligheidseisen te stellen.

Hoe doe je de gpi?

Om de GPI te halen moeten modules worden gevolgd en getoetst. Hiervoor kunnen medewerkers terecht op de website gpi.explainsafe.nl. Iedere medewerker kan dit doen vanaf een eigen werkplek, thuis of zelfs op een mobiele telefoon. Wanneer de GPI is gevolgd en behaald, geldt deze een jaar. Het betekent dat medewerkers met de poortinstructie op alle bouwplaatsen van bij de Governance Code aangesloten bedrijven terecht kunnen. Op dit moment kent de GPI een module Infra en een module Bouw en Utiliteit en later dit jaar volgt een module Installatie.

Wie zijn al aangesloten bij de GCVidB?

Tot de ondertekenaars van de Governance Code behoren de bouw- en installatiebedrijven Ballast Nedam, BAM, Dura Vermeer, Heijmans, Strukton, TBI, Van den Herik, VolkerWessels en Unica. Daarnaast hebben ook ProRail, Rijksvastgoedbedrijf en Rijkswaterstaat de Code ondertekend, evenals acta Safety Professionals, AKD, KIVI en Witteveen+Bos. Deze organisaties willen binnen de bouwsector voorop lopen in de keten om veiligheid naar een hoger plan te tillen. Het doel is om te komen tot nul dodelijke en zeer ernstige ongevallen in de sector.

De bouwsector realiseert schitterende projecten. Wanneer de wijze waarop dat gebeurt, nog professioneler en veiliger wordt gemaakt, vergroot dat de aantrekkelijkheid voor de huidige en potentiële medewerkers.

Bekijk de promotievideo