Energieopslagsysteem Johan Cruijff ArenA wint internationale milieuprijs Green Apple Award

(Persbericht Eaton:) Londen / Amsterdam, 20 november 2018 - Het grootste Europese energieopslagsysteem dat tweedehands en nieuwe batterijen uit elektrische voertuigen toepast in een commercieel complex – de Amsterdamse Johan Cruijff ArenA - heeft de internationale Green Apple Award voor Environmental Best Practice gewonnen. Het project dat verkozen werd uit ruim 800 andere internationale nominaties, is tot stand gekomen dankzij de samenwerking van powermanagementbedrijf Eaton, Nissan, BAM, The Mobility House en de Johan Cruijff ArenA met ondersteuning van het Amsterdams Klimaat en Energiefonds (AKEF) en Interreg.

Het 3 megawatt opslagsysteem in het grootste multifunctionele stadion van Nederland zorgt voor een betrouwbaardere en efficiëntere energievoorziening en -gebruik voor het stadion, de bezoekers, de omgeving en het Nederlandse stroomnetwerk. De combinatie van de Eaton converters en de batterijen uit 148 Nissan LEAFs zorgt niet alleen voor een duurzamer energiesysteem, maar creëert ook een circulaire economie voor batterijen van elektrische voertuigen.

Het energieopslagsysteem speelt een belangrijke rol bij het in balans brengen van vraag en aanbod van energie in de Johan Cruijff ArenA. Met 3 megawatt heeft het systeem voldoende capaciteit om enkele duizenden huishoudens van elektriciteit te voorzien. Deze capaciteit betekent ook dat de energie van de 4.200 zonnepanelen op het ArenA-dak optimaal opgeslagen en gebruikt kan worden. Het energieopslagsysteem levert back-up energie en daardoor zijn er minder dieselgeneratoren nodig. Bovendien ontlast het systeem het energienet door de piekgebruiken tijdens concerten af te vlakken.

Het project in de Johan Cruijff ArenA, het grootste energieopslagsysteem dat momenteel bestaat, nam het op tegen ruim 800 andere nominaties voor de Green Apple Award voor Environmental Best Practice en won dus. De Green Apple Awards werden in 1994 in het leven geroepen en zijn inmiddels internationaal breed erkend als bekroning van duurzaamheidsinspanningen van bedrijven, besturen, gemeenschappen en landen. De awards zijn een initiatief van The Green Organisation – een internationale, onafhankelijke, niet-politieke en niet-commerciële milieugroep, die zich inspant om wereldwijd de best practices op milieugebied te signaleren, belonen en promoten. De Green Apple Awards worden ondersteund door onafhankelijke internationale instituten als de Britse Environment Agency, Chartered Institute of Environmental Health en Chartered Institution of Wastes Management.

‘De Johan Cruijff ArenA is een van de duurzaamste stadions in de wereld en is koploper met de toepassing van slimme innovaties, zoals dit unieke energieopslagsystem’, zegt Henk van Raan, Chief Innovation Officer van de Johan Cruijff ArenA. ‘We zijn enorm vereerd met deze erkenning van onze milieuvriendelijke duurzaamheidsinspanningen.’

‘Het energieopslagsysteem in de Johan Cruijff ArenA is een toonbeeld van de expertise van Eaton op het gebied van powermanagementoplossingen”, zegt Fabrice Roudet, directeur Energy Storage Business Unit, Electrical EMEA van Eaton. “Ik ben erg trots op het resultaat en verheugd dat dit innovatieve project officieel wordt erkend.’

‘Met het energieopslagsysteem in de Johan Cruijff ArenA grijpen we weer een nieuwe mogelijkheid aan om hernieuwbare energie op te slaan. Het project brengt ons bovendien een stap dichterbij de realisatie van onze visie op een uitstootvrije toekomst’, zegt Thomas Raffeiner, CEO en oprichter van The Mobility House. ‘Met onze technologie is het nu al mogelijk om ruim 2.000 voertuigbatterijen in verschillende projecten als vast opslagsysteem commercieel in te zetten op de energiemarkt. Vervolgens is het technisch ook al mogelijk om elektrische voertuigen intelligent te integreren in het net om zo diensten aan het net te leveren. Dit soort projecten brengt de werelden van energie en mobiliteit nog dichter bij elkaar en maakt de weg vrij voor innovatieve en duurzame businessmodellen.’

‘Wij zijn ervan overtuigd dat de behoefte aan flexibele energieopslag toeneemt met de groei van duurzame energie. BAM wil klaar staan om de duurzame ruimtes van de toekomst te bouwen en daarom investeren we in dit soort projecten’, zegt Jaap Hazeleger, directeur van BAM. ‘We hebben onlangs de eerste wijkbatterij in een energieneutrale woonomgeving in Woerden geïnstalleerd. BAM en zijn samenwerkingspartners zijn niet alleen verantwoordelijk voor de installatie, maar ook voor het beheer en de aansturing van de wijkbatterij. ‘Building the present, creating the future’ - Dat is de strategie van BAM.’

Over Eaton

Eaton is een powermanagementbedrijf dat in 2017 een omzet realiseerde van $20,4 miljard. Het bedrijf biedt energie-efficiënte oplossingen die klanten helpen om hun elektrische, hydraulische en mechanische energie efficiënter, veiliger en duurzamer te beheren. Eaton wijdt zich aan het verbeteren van de levenskwaliteit en het milieu door het gebruik van powermanagementtechnologieën en -diensten. Eaton telt ongeveer 96.000 medewerkers en verkoopt zijn producten aan klanten in meer dan 175 landen.

Over Johan Cruijff ArenA

Johan Cruijff ArenA is een belangrijke speler in de topcompetitie van internationale, multifunctionele stadions. Het is de thuisbasis van AFC Ajax en het podium voor het Nederlands elftal, grote concerten, dansevenementen en zakelijke bijeenkomsten. Johan Cruijff ArenA verwelkomt jaarlijks meer dan twee miljoen bezoekers. Johan Cruijff ArenA zorgt ervoor dat alles draait om de beleving van het publiek. Johan Cruijff ArenA biedt samen met haar partners diensten en faciliteiten op topniveau en werkt voortdurend aan een optimale beleving van de fans in en rond het stadion.

Over Amsterdam Innovation Arena

Het nieuwe energieopslagsysteem en de Amsterdam Energy ArenA, het energiebedrijf van het stadion, zijn concrete resultaten van het innovatieprogramma van Amsterdam Innovation Arena. Binnen dit innovatieprogramma werken kennisinstellingen, overheden en bedrijven als BAM, Nissan, Eaton en The Mobility House aan het stadion van de toekomst. Het stadion en het omringende gebied fungeren daarbij als Living Lab, als hotspot waar innovaties worden getoetst in de praktijk. Vernieuwende concepten en ideeën én bewezen oplossingen op het gebied van stadionbouw, -management en -exploitatie vinden via Amsterdam ArenA International hun weg naar stadions en sport- en recreatiegebieden wereldwijd. Partners van de Amsterdam Innovation Arena zijn: Johan Cruijff ArenA, gemeente Amsterdam, Amsterdam Smart City, TNO, KPN, KPMG, Huawei, Microsoft, Signify, Nissan, BAM, Honeywell en Eaton.

Over The Mobility House

De doelstelling van The Mobility House is een uitstootvrije toekomst te creëren voor energie en mobiliteit. Het technologieplatform verbindt de automotive en energiesector. Ze integreren voertuigbatterijen in het elektriciteitsnetwerk en maken gebruik van intelligente oplossingen voor opladen, energie en opslag. Zo helpen ze de ontwikkeling van hernieuwbare energie verder, dragen bij aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet en maken elektrische mobiliteit beter betaalbaar. Het technologiebedrijf werd in 2009 opgericht en is wereldwijd actief vanuit vestigingen in München, Zurich en Sunnyvale (Californië - VS) voor klanten in meer dan tien landen. Ze werken voor toonaangevende autofabrikanten, wagenparkbeheerders, installatiebedrijven, energiebedrijven en voor bezitters van elektrische auto’s.

Over BAM

BAM bouwt aan een gezonde en circulaire economie en is ervan overtuigd dat de industrie in staat is een positieve impact te hebben op het milieu als men in staat is op basis van omkeerbare ontwerpen te werken die zichzelf kunnen vernieuwen. BAM heeft vooruitgang geboekt in het terugdringen van bouwafval, door efficiënter te worden, de productie deels weg te halen van de bouwplaats en door samen te werken met de keten om afval uit te bannen in de hele lifecycle van zijn projecten.

Over Nissan in Europa

Nissan heeft een van de sterkste marktposities in Europa van de overzeese autoproducenten. De organisatie biedt in lokale vestigingen werk aan ruim 17.000 medewerkers op het gebied van design, research & development, productie, logistiek en sales & marketing. Het afgelopen jaar hebben de Nissan-fabrieken in het VK, Spanje en Rusland meer dan 660.000 voertuigen geproduceerd, inclusief de bekroonde cross-overs, commerciële voertuigen en de Nissan LEAF, ’s werelds populairste elektrische auto. Nissan zet in op nul emissie en nul dodelijke ongevallen op de weg en is marktleider met zijn Intelligent Mobility visie. Deze 360-graden aanpak voor de toekomst van de mobiliteit is de leidraad voor de product- en technologieketen van Nissan en het ankerpunt voor de belangrijkste bedrijfsbeslissingen over de manier waarop auto’s worden aangedreven, bestuurd worden en hoe auto’s integreren in de samenleving. Nissan is in de juiste positie om het meest begeerde Aziatische merk in Europa te worden.

Nadere informtie: Yellow Communications, Audrey Brugman, eaton@yellow-communications.com.