Heijmans en BAM onderzoeken mogelijke joint venture asfaltcentrales

Heijmans and BAM are investigating possible joint venture asphalt plants

Rosmalen / Bunnik, 28 november 2018 - Heijmans en BAM onderzoeken mogelijkheden om de huidige asfaltcentrales in Nederland onder te brengen in een nieuw, gezamenlijk asfaltbedrijf. De oprichting van deze joint venture behoeft de goedkeuring van de relevante mededingingsautoriteiten. De beide bedrijven hebben bij de Europese Commissie gezamenlijk een verzoek ingediend om het onderzoek naar deze transactie te laten uitvoeren door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Op dit moment exploiteren Heijmans en BAM elk afzonderlijk een aantal asfaltcentrales.

Door de oprichting van het nieuwe asfaltbedrijf kunnen de kennis, kunde en investeringen in vernieuwing van beide bedrijven worden gebundeld. Verdere verduurzaming van de asfaltketen is daarbij een belangrijke doelstelling, van het verlagen van de CO2-uitstoot tot circulariteit en hergebruik van grondstoffen en deelproducten. Samenwerking biedt eveneens kansen om de beschikbare capaciteit beter te benutten en de bezettingsgraad van de asfaltcentrales te verbeteren, met als doel efficiency en een beter rendement. Naast eigen klanten van de bedrijven zal het op te richten asfaltbedrijf zich richten op het bedienen van derden in de asfaltmarkt. De indicatieve jaaromzet van het nieuwe asfaltbedrijf bedraagt circa € 90 miljoen.

De ondernemingsraden van BAM en Heijmans zijn betrokken. De Europese Commissie heeft inmiddels het verwijzingsverzoek in behandeling genomen.

Nadere informatie: