BAM Bouw en Techniek - Regio Noord partner van TopDutch Solar Racing team

TopDutch Solar Racing team

Groningen, 10 december 2018 - BAM Bouw en Techniek – Regio Noord participeert in de eerstvolgende Bridgestone World Solar Challenge door samenwerking met het team TopDutch Solar Racing. Dit Groningse studententeam ontwikkelt en bouwt een zonneauto om in 2019 mee te doen aan de internationale race van 3.022 km door Australië. TopDutch Solar Racing is een sterk multidisciplinair team dankzij de samenwerking tussen mbo-, hbo- en wo-studenten en het bedrijfsleven. BAM ondersteunt dit team onder meer met een inhoudelijke bijdrage.

BAM is vanuit samenwerkingsverband Energy Valley Topclub initiatiefnemer van het Energy Transition Centre Groningen (EnTranCe). Deze proeftuin wil net als de World Solar Challenge race duurzame innovaties versnellen. Daarom zijn BAM en EnTranCe vanaf het begin betrokken bij TopDutch Solar Racing en stelt EnTranCe op Zernike Campus ruimte beschikbaar aan het Groningse studententeam om de zonneauto te realiseren.

Energietransitie

‘De energietransitie is niet alleen regionaal maar ook wereldwijd de uitdaging van deze periode. Dat is een van de redenen dat wij betrokken zijn bij EnTranCe. En dat is ook de reden dat wij het Groningse studententeam ondersteunen’, aldus Tiede Swart, regiodirecteur BAM Bouw en Techniek. ‘Daarnaast verbinden wij onze kennis en ervaring graag aan onderwijs. Juist omdat TopDutch Solar Racing een team is met mbo-, hbo- en wo-studenten sluit dat aan bij ons bedrijf.’

De World Solar Challenge wordt sinds 1987 iedere twee jaar in Australië gereden en draait om zelfontwikkelde, efficiënte zonneauto’s. De deelnemende teams hebben zes dagen de tijd om van Darwin (Noord-Australië) Adelaide aan de zuidkust te bereiken en hun voertuigen mogen voor de rit alleen gebruikmaken van zonnepanelen. Voorgaande jaren deden wo-studententeams uit Delft, Enschede en Eindhoven mee aan de race.