BAM-PGGM-combinatie bereikt ‘financial close’ voor pps-snelweg A10/A24 in Duitsland

Artists impression

Bunnik, 16 februari 2018 – Het consortium, gevormd door BAM-PGGM en HABAU, heeft het contract gesloten (‘financial close’) voor het pps-project A10/A24 Neuruppin tot Pankow. Dit project is gesitueerd ten noordwesten van Berlijn. Het bouwvolume bedraagt € 650 miljoen.

Het project betreft ontwerp, aanleg, financiering, onderhoud en beheer van de verbreding van snelweg A10 naar zes rijstroken over een lengte van circa 30 kilometer, alsmede de complete reconstructie van de A24, eveneens over een lengte van 30 kilometer. Tot de werkzaamheden behoren tevens de aanleg van op- en afritten, de vervanging, dan wel nieuwbouw van 37 viaducten, de plaatsing van geluidschermen en signaleringsportalen en de aanleg van rustplaatsen. Ook worden secundaire en landbouwwegen aangepast.

De werkzaamheden worden uitgevoerd door het Duitse infrabedrijf van BAM, Wayss & Freytag Ingenieurbau, in samenwerking met de Duitse bouwonderneming HABAU. De bouwwerkzaamheden starten in maart 2018 en duren naar verwachting tot december 2022.

Het onderhoud en beheer, inclusief gladheidsbestrijding, is tot 2048 in handen van BAM PPP Deutschland en HABAU en heeft betrekking op in totaal 64 kilometer snelweg met daarin 51 bruggen en viaducten (37 nieuwe en 14 bestaande kunstwerken).

De financieringsstructuur betreft een langlopende obligatielening door institutionele beleggers. Daarnaast zal de Europese Investeringsbank zijn faciliteit voor gestructureerde financiering aanbieden. De kortlopende faciliteiten worden verstrekt door banken. De betrokken financiers zijn BayernLB, DekaBank, DZ Bank, Europese Investeringsbank, Rabobank en Tecta.

Het eigen vermogen voor het project wordt ingebracht door BAM PPP PGGM Infrastructure Coöperatie (70%) en HABAU (30%).

Partijen zijn op juridisch gebied geadviseerd door DLA Piper (BAM PPP PGGM en HABAU) en Allen & Overy (banken), alsmede op financieel gebied door Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ.

Over BAM PPP

BAM PPP opereert namens Koninklijke BAM Groep op de markt voor publiek-private samenwerking. BAM PPP is actief in vijf Europese thuislanden, Nederland, België, Verenigd Koninkrijk, Ierland en Duitsland en verkent nieuwe markten. De onderneming richt zich op de realisering van wegen en spoorwegen, onderwijs- en gezondheidszorgprojecten, justitiële inrichtingen en overige gebouwen. BAM PPP heeft financial close bereikt voor 46 projecten, met een totale vermogenswaarde van € 7,2 miljard. www.bamppp.com

Over PGGM

De coöperatie PGGM biedt institutionele klanten: vermogensbeheer, pensioenbeheer en bestuursadvisering. Op 31 december 2017 beheerde PGGM voor diverse pensioenfondsen een vermogen van EUR 218 miljard. Als coöperatie helpt PGGM haar ongeveer 725.000 leden bij het realiseren van een waardevolle toekomst. Daarnaast ontwikkelt PGGM – zelf of met strategische partners – innovatieve toekomstvoorzieningen door pensioen, zorg, wonen en werken met elkaar te verbinden. Meer informatie is te vinden via www.pggm.nl.

Nadere informatie

• BAM PPP

Vicki Harris, +44 (0)141 779 86 34;
  • Koninklijke BAM Groep nv

pers: Arno C. Pronk, (030) 659 86 23;

analisten: Joost van Galen, (030)  659 87 07;
  • PGGM

Maurice Wilbrink, Corporate Communication, (030) 277 97 35.