AM presenteert de laatste vier kanshebbers voor de AM I Included? prijsvraag

Kandidaten

Utrecht, 25 september 2018 - Vandaag heeft gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM de vier finalisten bekendgemaakt van de prijsvraag AM I Included?, de internationale prijsvraag naar innovatieve ideeën voor de inclusieve stad. In totaal heeft de jury 52 inzendingen uit elf landen ontvangen en hier vier finalisten uit geselecteerd.

De vier finalisten

Op grond van hun visies op de inclusieve stad en presentaties nodigt AM de volgende kandidaten uit voor de grote finale, de matchmaking sessies:  Flavio Martella en Maria Vittoria Tesei (visie ‘Inclusive Habitats’), Laurens Boodt (visie ‘26 COMM"IN"’), Camila Pinzon Cortes & Pepijn Verpaalen (URBANOS) (visie ‘Wrijven van subculturen’) en Ard Hoksbergen, Ivar van der Zwan, Art Kallen (Workshop Architecten), Emilie Kröner, Bart van Heesch (LOLA) & Ivan Nio (visie ‘BuurtBlok’). In deze matchmaking sessies wordt elk van de vier voorgestelde werkmethodieken in dialoog met projectontwikkelaars en ontwikkelingsmanagers van AM toegepast voor een specifieke opgave. Hieruit wordt de winnaar gekozen van de prijsvraag en betrokken bij een daadwerkelijke ontwerpopdracht uit haar portefeuille.

Hilde Blank, juryvoorzitter prijsvraag AM I Included? en directeur AM Concepts: “Geweldig dat er zoveel (inter)nationale inzendingen zijn. Een rijke oogst variërend van interessante ruimtelijke concepten tot andere manieren van kijken en werken. Voor AM is de prijsvraag nu al een succes en heeft het onze relaties met creatieve en originele denkers versterkt en onze manier van denken verrijkt. ’’

Op grond van de inzendingen constateert de jury dat het onderwerp inclusieve stad aanspreekt. Over de opgave om de thematiek van de inclusieve stad op een hoger plan te tillen is actief nagedacht en de relatie tussen inclusiviteit en collectiviteit loopt als een rode draad door de inzendingen. Collectiviteit wordt als middel gezien om verschillende groepen uit de samenleving met en aan elkaar te verbinden. Het juryrapport en de ingezonden visies kunnen hiernaast worden gedownload.

Gebiedsontwikkelaar AM schreef in het voorjaar de openbare prijsvraag AM I Included? uit met de vraag naar innovatieve ideeën voor de inclusieve stad. AM zoekt hiermee naar een werkmethodiek met haalbare voorstellen voor gebieds- en woonconcepten die een bijdrage leveren aan de inclusieve stad. Voor de prijsvraag werden 52 visies ingediend, afkomstig uit Nederland en daarbuiten: uit Denemarken, Engeland, Frankrijk, Hongkong, Gibraltar, Namibië, Rusland, Spanje, Verenigde Staten en Zuid-Korea. Uit de ingezonden visies selecteerden de jury er acht, waarna de inzenders werden uitgenodigd voor een presentatie aan de jury. Daaruit werden vier deelnemers voor de matchmaking geselecteerd.

De prijsvraag is uitgeschreven door AM. De eerste en tweede fase zijn op verzoek van AM georganiseerd door Architectuur Lokaal. De laatste fase, waarin de matchmaking plaatsvindt, wordt uitsluitend georganiseerd door AM. Het reglement van de prijsvraag is opgesteld conform Kompas bij Prijsvragen

Over AM

Inspirerende en duurzame leefomgevingen bedenken en ontwikkelen, dat is de passie van AM. Met ons business Model ‘I AM YOU’ werken wij samen met belanghebbenden op basis van conceptuele kracht, innovatie en co-creatie. AM legt de lat hoog als het gaat om gebiedsontwikkeling en geeft invulling aan haar missie aan de hand van vijf kernthema’s: Healthy Urban Living & Working, Stad- en gebiedmaker, Inclusieve stad, Gedurfde duurzaamheid en Gelukkig leven.

Wij doen dit betrokken, creatief, daadkrachtig, transparant en vol bezieling. Duurzaamheid is daarbij een integraal onderdeel van onze projecten. In samenwerking met overheden, vastgoedbeleggers, woningcorporaties, maatschappelijke organisaties, bewoners en overige vastgoedgebruikers ontstaan hierdoor bijzondere en kwaliteitsrijke gebieden om in te wonen, werken, winkelen en recreëren. AM, onderdeel van Koninklijke BAM Groep, zorgt hiermee voor kwaliteit van ruimte én kwaliteit van leven.

Over Architectuur Lokaal

De stichting Architectuur Lokaal is het onafhankelijke kenniscentrum voor cultureel opdrachtgeverschap in Nederland. Architectuur Lokaal is in 1993 opgericht in de context van het cultuur- en architectuurbeleid van het rijk. We dragen bij aan een betekenisvolle bouwcultuur door het verbeteren van het opdrachtgeverschap. Daartoe leggen we verbindingen tussen (publieke, private en incidentele) opdrachtgevers, (ontwerpende) opdrachtnemers en alle andere partijen die betrokken zijn bij bouwcultuur, met bijzondere aandacht voor lokale bestuurders, raadsleden en gedeputeerden. Vanaf 1997 beheren we het Steunpunt Architectuuropdrachten & Ontwerpwedstrijden en sinds 2013 concentreren we ons werk ook op de ambities bij Omgevingsvisies.

Nadere informatie: AM, afdeling in- en externe communicatie, (030) 609 72 22 of communicatie@am.nl.