Tuin van Noord B.V. in handen van HD Ontwikkeling | Architectuur | Projectmanagement

Een impressie van het toekomstige beeld van Tuin van Noord vanuit de lucht.

HD Groep 100% aandeelhouder

(Persbericht HD Ontwikkeling | Architectuur | Projectmanagement:) Rotterdam,  27 september 2018 - De voormalige Noordsingelgevangenis in Rotterdam wordt momenteel getransformeerd naar een leefgebied waar men kan wonen, werken en ontspannen. Dit project is bekend als Tuin van Noord. Ontwikkelcombinatie Tuin van Noord is sinds 2011 een gelijkwaardige samenwerking tussen HD Groep en BAM Wonen. Na jaren van een prettige en intensieve samenwerking, heeft de HD Groep in goed overleg de aandelen van BAM Wonen overgenomen. Hierdoor is HD nu honderd procent eigenaar van Tuin van Noord B.V. Dit leidt tot een nieuwe rolverdeling waarin HD Groep zich volledig focust op het ontwikkelen van het totale complex en BAM Wonen zich volledig toelegt op de bouw en realisatie van de 57 woningen van fase 1 (voormalige cellenvleugels). We gaan gezamenlijk op volle kracht vooruit in dit project. Naar verwachting worden de eerste woningen van fase 1 in het vierde kwartaal van 2019 opgeleverd.

Tuin van Noord

Tuin van Noord is een bijzonder project waar met respect voor de rijke historie wordt gebouwd aan een nieuwe toekomst. Het plangebied omvat, naast het gevangeniscomplex, een aantal historische, justitiële gebouwen, het Gerechtsgebouw en het Notarieel archief. De laatste twee zijn Rijksmonumenten. De gebouwen hebben nieuwe functies gekregen, waardoor het gehele complex weer langdurig en duurzaam kan worden benut. Het monumentale en cultuurhistorische karakter blijft behouden. De omliggende buitenruimte wordt getransformeerd tot een openbare buurttuin, zodat dit historisch stukje Rotterdam ook een bijzondere rol gaat spelen voor de omgeving. Door het openbreken van de gevangenismuren ontstaat er een plek voor allerlei nieuwe activiteiten die ook van betekenis kunnen zijn voor de wijk. Hiermee levert de herontwikkeling een bijdrage aan de verdere verbetering van de leefbaarheid van de Rotterdamse wijk het Oude Noorden.

Wonen in Tuin van Noord

Het woongedeelte wordt in verschillende fases ontwikkeld. Fase 1 zijn 56 woningen in de voormalige cellenvleugels. Deze woningen zijn reeds verkocht. Fase 2 bestaat uit 31 appartementen in het voormalige Huis van Bewaring. De appartementen zijn momenteel in de verkoop. Fase 3 omvat 23 eengezinswoningen in de voormalige Hofpoort en Vrouwenvleugel (verkoop naar verwachting in vierde kwartaal van 2018). Fase 4 is de voormalige kapel op het terrein, waarin acht woningen worden gerealiseerd. Binnenkort worden deze unieke woningen in verkoop gebracht. De linker- en rechter bewaarderswoningen (fase 5) worden naar alle waarschijnlijkheid in huidige staat verkocht.

HD Groep

HD creëert inspirerende plekken waar mensen graag willen wonen, werken en zijn. HD heeft ruime ervaring met binnenstedelijke herontwikkeling. Door de diepgaande en actuele kennis van de vastgoed- en bouwmarkt is HD in staat dergelijke complexe projecten te ontwikkelen en te realiseren.

Nadere informatie: HD Groep, (010) 414 86 67, welkom@hdgroep.nl

Zie ook: www.hdgroep.nl en www.tuinvannoord.nl