Duurzame energie voor toekomstige bewoners De Zalmhaven in Rotterdam

Artist's impression De Zalmhaven

Rotterdam, 15 januari 2019 - Ontwikkelingscombinatie Zalmhaven CV heeft gekozen voor het integrale, duurzame energieconcept van BAM Energy Systems. Toekomstige bewoners van De Zalmhaven kunnen rekenen op een comfortabele warmte-en-koudevoorziening met een 24/7 serviceverlening en een exploitatieperiode van dertig jaar. In het uit 485 woningen, parkeergarage en diverse commerciële functies bestaande complex komt een warmte-koudeopslag (WKO)-installatie, die in verbinding staat met twee krachtige warmtepompen. Om beide warmtepompen efficiënter en duurzamer te laten werken, benut BAM tevens teruggewonnen warmte uit de afzuiging van de parkeerventilatie. Voor piekmomenten in de energievraag wordt aansluiting op de Rotterdamse stadsverwarming gerealiseerd.

Het onderscheidende energieconcept combineert state-of-the-art technologie met hoogwaardig beheer en onderhoud. De werking van de energie-installaties wordt geoptimaliseerd door continue monitoring met het slimme energiemanagementsysteem BAM Building Analytics. Dit leidt tot een hoge bedrijfszekerheid en servicegraad en tot een efficiënt en voorspelbaar beheer en onderhoud. BAM richt een Energy Service Company (ESCo) op die eigenaar wordt van alle energie-installaties.

Verkoop gestart

Zalmhaven CV betreft een samenwerking van gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM en gebiedsontwikkelaar en investment manager Amvest. De Zalmhaven omvat een hoge toren van 215 meter, De Zalmhaven I, geflankeerd door twee middelhoge torens van 70 meter hoog, respectievelijk De Zalmhaven II en III. In De Zalmhaven I komen 256 appartementen. In De Zalmhaven II en III worden 196 appartementen en 33 eengezinswoningen gerealiseerd, in de koop- en huursector.

De verkoop van de eerste koopwoningen is in december gestart. Amvest neemt alle 200 vrije sector huurwoningen op in de investeringsportefeuille van één van haar klanten.

Het ontwerp van De Zalmhaven is van twee internationaal bekende Nederlandse architectenbureaus. Zalmhaven I is een ontwerp van Diederik Dam van Dam & Partners Architecten. Zalmhaven II en III en de Herenhuizen zijn ontworpen door Kees Kaan van KAAN Architecten. De bouw is in handen van BAM Bouw en Techniek. De eerste woningen zullen in 2022 worden opgeleverd.

BAM Energy Systems

BAM Energy Systems levert en beheert energie en duurzame energiesystemen. We geven garanties op energiebesparing, comfort en welzijn. Door toepassing van slimme systemen kunnen wij energieprestaties monitoren en het voorspellend vermogen van onze data-analyses vergroten. Met onze innovatieve energieconcepten zijn we dé partner in het ontwikkelen, ontwerpen, realiseren, renoveren en exploiteren van duurzame gebouwen.

Nadere informatie: BAM Energy Systems, bart.hogenbosch@bam.com.