Miljoeneninvestering voor Hardt Hyperloop

(Persbericht Hardt Hyperloop:) Delft, 22 oktober 2019 - Een internationaal bedrijfsconsortium onder leiding van het Nederlandse groene energieconglomeraat Koolen Industries heeft een investering van meerdere miljoenen gedaan in Hardt Hyperloop, dat Europa’s eerste volledig werkende en emissieloze hyperloop-testfaciliteit heeft opgezet.

Deze investeringsronde wordt ondersteund door het gerenommeerde Duitse fonds Freigeist Capital, meerdere Nederlandse en Belgische investeerders en een van de eerste ingenieurs van Uber. Ook verschillende bestaande investeerders nemen weer deel in deze investeringsronde. Het bedrijf heeft tot nu toe meer dan tien miljoen euro opgehaald.

‘Koolen Industries brengt niet alleen geld mee, maar het heeft ook fenomenale strategische kennis in huis over hoe je een toonaangevend bedrijf in een nieuwe industrie bouwt. Dit partnerschap zal de weg vrijmaken voor verschillende grote projecten die een succesvolle commerciële implementatie van onze hyperloop-oplossing garandeert’, zegt Tim Houter, CEO van Hardt Hyperloop. ‘Veder is het geweldig om zo'n brede en internationale groep investeerders te hebben die ons ook helpen met de lokale ontwikkelingen, en om de langdurige support van onze eerste investeerders te hebben.’

‘Hardt Hyperloop past goed in de familie van duurzame energiebedrijven van Koolen Industries’, zegt Kees Koolen, CEO Koolen Industries.

‘Hardt Hyperloop, met zijn revolutionaire hyperloop-baanwisseltechnologie, zal de manier waarop we reizen veranderen, net zoals Uber dat deed voor persoonlijke mobiliteit in steden. Met hoge snelheid, emissieloze hyperloops kan iedereen deelnemen in de transitie naar schone energie, zonder te hoeven stoppen met reizen. En omdat de door Hardt ontwikkelde hyperloop veel meer is dan een idee, is het nu al in de positie een betaalbaar en duurzaam alternatief te bieden voor de vervuilende luchtvaartindustrie’, zegt Koolen, voormalig CEO van Booking.com en een vroege Uber-belegger.

Gerben Hilboldt, CTO van Koolen Industries, is het daarmee eens. ‘Het team van Hardt Hyperloop heeft met succes Europa's eerste operationele hyperloop-testfaciliteit gerealiseerd, wat een grote stap voorwaarts is voor mobiliteit. Als een conglomeraat voor groene energie zijn we er trots op deel uit te maken van deze toekomst’, zegt Hilboldt.

Nieuwe testfaciliteit

Deze investeringsronde brengt de hyperlooptechnologie dichter bij een commerciële realiteit. Eerder dit jaar demonstreerde Hardt Hyperloop de werking van Europa's eerste hyperloop-testfaciliteit. Met deze investering maakt het bedrijf zich op voor de volgende stap: de realisatie van het ‘European Hyperloop Centre’, een faciliteit van drie kilometer om hyperlooptechnologieën bij hoge snelheden te kunnen testen en bewijzen.

Sascha Lamme, CTO, Hardt Hyperloop: ‘In deze faciliteit zullen we de werking van hyperlooptechnologieën aantonen met snelheden van meer dan 700 km/u.’

‘Het stelt ons ook in staat om ons team verder uit te breiden met getalenteerde mensen, investeerders te werven voor toekomstige investeringsrondes en met nog meer bedrijven op te trekken in samenwerking met onze bestaande partners zoals EIT InnoEnergy, de Nederlandse en Duitse nationale spoorwegen, Tata Steel, Royal IHC en Royal BAM Group. Samen maken we van deze wereldveranderende vorm van mobiliteit een realiteit’, zegt Lamme.

Over Hardt Hyperloop

Hardt Hyperloop heeft een technologie ontwikkeld die de mobiliteits- en transportsector duurzamer zal maken. Door te reizen door buizen onder lage druk waar bijna geen luchtweerstand is, is het mogelijk om snelheden van meer dan 1.000 km/u te bereiken. De voertuigen zweven magnetisch, dus is er geen sprake van slijtage en zijn er minimale operationele kosten. Voertuigen die in de buis zweven, worden beschermd tegen externe invloeden van buitenaf, hierdoor is de hyperloop-technologie uiterst efficiënt en zeer betrouwbaar. In vergelijking met hogesnelheidstreinen heeft de hyperloop minder landoppervlak nodig en de infrastructuur is eenvoudiger te bouwen, waardoor het systeem goedkoper te implementeren en te onderhouden is.

Hardt Hyperloop is het enige bedrijf ter wereld dat een bewezen hyperloop baanwisseltechnologie heeft, en dit is cruciaal voor de implementatie van een hyperloopnetwerk. Met de baanwisseltechnologie kunnen hyperloopvoertuigen wisselen van de ene baan naar de andere zonder extra of bewegende componenten. Hierdoor kunnen voertuigen hun hoge snelheid behouden en naadloos van route wisselen door in- en uit te voegen in het netwerk. Vanwege de baanwisseltechnologie hoeven er minder buizen te worden gebouwd die grote steden in- en uitgaan.

Een Europees hyperloopnetwerk verbindt alle grote steden in minder dan twee uur tegen concurrerende ticketprijzen in vergelijking met de huidige vervoersvormen. Een studie uit 2018 heeft aangetoond dat de reistijd van Amsterdam naar Frankfurt kan hiermee worden teruggebracht tot minder dan 50 minuten, vergeleken met de vier uur die het momenteel kost.

Volgens een onafhankelijke studie van Verified Market Research zal de hyperlooptechnologiemarkt in 2026 naar verwachting bijna 6 miljard dollar waard zijn. De markt wordt gedreven door de groeiende vraag als gevolg van snelle industrialisatie, groeiende bevolking en de behoefte aan kortere reistijden. De lagere kosten van Hyperloop, deels vanwege de verminderde vereisten voor landoppervlakken en eenvoudiger te bouwen infrastructuur, en de weerstand tegen natuurlijke calamiteiten drijven de marktgroei ook aan.

Hardt Hyperloop is opgericht in februari 2017 door Mars Geuze (CCO), Sascha Lamme (CTO), Marinus van der Meijs (COO) en Tim Houter (CEO), na het winnen van de eerste editie van de hyperloopcompetitie van Elon Musk.

Over Koolen Industries

De missie van Koolen Industries is iedereen in staat te stellen bij te dragen aan de energietransitie. Door schone energie van wind en zon te gebruiken en ervoor te zorgen dat deze er is wanneer je het nodig hebt, bieden ze je een autonoom leven, onafhankelijk van het elektriciteitsnet.

Koolen Industries bouwt en investeert in een groep bedrijven die er samen voor zorgen dat duurzame energie altijd beschikbaar is, waar en wanneer u het nodig hebt. Betrouwbaar en veilig. Mogelijk gemaakt door ingenieuze software.

Nadere informatie