BAM Wonen faciliteert opleider Rijnmond-Bouw bij ‘meer handen in de bouw’

Vandaag ondertekenden Frank Knotter, Directeur Rijnmond-Bouw, en Leendert den Heijer, directeur BAM Wonen, de locatieovereenkomst voor de nieuwe opleidingsvestiging.

Rotterdam, 14 november 2019 - Rijnmond-Bouw opent op 14 november 2019 een nieuwe opleidingsvestiging aan de Stadionweg in Rotterdam Zuid. BAM Wonen stelt deze locatie beschikbaar. Met de komst van de nieuwe locatie slaat het opleidingsbedrijf samen met bouwers, gemeenten, sociaal maatschappelijke instellingen en onderwijs, de handen ineen voor meer ‘handen in de bouw’.

‘Deze vorm van samenwerken is de sleutel tot het nieuwe opleiden. Het onderwijs heeft het bedrijfsleven nodig en andersom’, aldus Frank Knotter, directeur Rijnmond-Bouw. ‘Als je zegt dat je iets wil veranderen, moet je het ook doen. In die mentaliteit hebben we elkaar gevonden en dat heeft tot dit mooie, gezamenlijke initiatief geleid’, vult Leendert den Heijer, directeur BAM Wonen, aan.

Er is een groot tekort aan vaklieden in de bouw en de problematiek rondom mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is met name in Rotterdam Zuid groot. Rijnmond-Bouw speelt daar al jaren op in. Het bedrijf leidt leerlingen in het VMBO en MBO vanaf niveau 1 t/m niveau 4 en praktijkleren maar ook zij-instromers, op voor een carrière in de bouw, neemt ze in dienst en plaatst ze bij bouwbedrijven. Met de komst van de vestiging in Rotterdam Zuid kan nu ook vanuit deze locatie optimaal gewerkt worden aan de broodnodige ‘extra handen in de bouw’. Samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven is daarbij cruciaal.

Ruim twee en een half jaar geleden is Rijnmond-Bouw met BAM Wonen, de eigenaar van de locatie, om tafel gegaan om te onderzoeken of zij deze locatie als tweede opleidingsvestiging zouden kunnen gebruiken. Daar bleek ruimte. Rijnmond-Bouw kan daarbij rekenen op steun vanuit de gemeente Rotterdam, WSPR (Werkgevers Servicepunt Rijnmond), het bedrijfsleven (bouwbedrijven en projectontwikkelaars BAM Wonen, TBI, Dura Vermeer, Heijmans en VORM), maatschappelijke instellingen als Stichting Sofie en Rabobank Foundation en onderwijs (Techniek College Rotterdam, Albeda en Zadkine). Voor de specifieke problematiek in Rotterdam Zuid zijn de handen al eerder en nog breder ineengeslagen in de vorm van het NPRZ (Nationaal Programma Rotterdam Zuid).

Het mes snijdt zo aan meerdere kanten: bouwers worden voorzien van geschoold personeel, werkloosheid wordt aangepakt en er wordt invulling gegeven aan een sociaal, duurzaam en maatschappelijk belang waar alle partijen zich hard voor maken: SROI (Social Return On Investment). Bijkomend voordeel is de productiestraat die in het kader van opleidingen ingezet wordt. Leerlingen gaan in de praktijk aan het werk en er kan volop voor de bouw geprefabriceerd worden. Van HSB wanden tot bergingen en gevelelementen. Alles wat van hout is kan gemaakt worden én daarbij voorzien van een ‘SROI stempel’. Rijnmond-Bouw is de spil in dit brede opleidingscentrum, waarbij de kandidaten in dienst komen van Rijnmond-Bouw en van daaruit werkzaam zijn in de productiestraat en/ of bij de bouwbedrijven.

Nadere informatie: BAM Wonen, Afdeling Communicatie: 030 659 89 44 of communicatie.wonen@bam.com.