Heijmans en BAM vragen vergunning aan voor joint venture asfaltcentrales

Bunnik, 5 november 2019 - Bouwbedrijven Heijmans en BAM zullen een vergunning aanvragen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor de oprichting van een gezamenlijk asfaltbedrijf.

Eerder maakten Heijmans en BAM bekend de mogelijkheden te onderzoeken om samen een nieuw asfaltbedrijf op te richten. De voorgestelde samenwerking heeft tot doel de kennis, kunde en investeringen in vernieuwing van de asfaltproductie samen te voegen, de asfaltketen verder te verduurzamen en de efficiency te verbeteren. Dit voornemen tot oprichting van een joint venture asfaltcentrales is voorgelegd aan de ACM.

Vergunningsplichtig

ACM heeft de eerste fase van haar toetsing afgerond en kenbaar gemaakt dat de samenvoeging van de asfaltactiviteiten vergunningsplichtig is. ACM komt tot de conclusie dat in twee regio’s nader onderzoek nodig is om te bepalen of na de samenvoeging nog voldoende concurrentie overblijft op de asfaltmarkt c.q. wegenbouwmarkt. Het gaat om de asfaltcentrales in Helmond (Brabantse Asfaltcentrale, BAC) en in Stein (Asfaltcentrale Limburg, ACL).

Nader onderzoek

Heijmans en BAM zullen nu een vergunningsaanvraag indienen bij ACM, waarna een tweede fase in het ACM-traject start. Hierin doet ACM nader onderzoek naar de concurrentie in de twee regio’s in Zuidoost-Nederland.

Nadere informatie: