Vestia en BAM Wonen vieren start opbouwfase grootschalige renovatie Hoog Lindoduin in Scheveningen

Den Haag, 15 november 2019 - Een jaar na de start van de grootschalige renovatie vierden woningcorporatie Vestia en BAM Wonen gisteren samen met oud-bewoners en andere betrokkenen dat de sloopfase klaar is en de opbouwfase van start gaat. Voorzitter raad van bestuur van Vestia, Arjan Schakenbos verrichtte samen met Mendy van Veen, Stadsdeeldirecteur Scheveningen, en Tom Jongen, directeur Zuidwest van BAM Wonen, een symbolische handeling op de bouwplaats.

Hoog Lindoduin, de markante flat aan de Westduinweg in Scheveningen, wordt vernieuwd. Vestia’s vestigingsmanager Jenny Commandeur en voorzitter van de Raad van Bestuur, Arjan Schakenbos keken terug op de moeilijke periode die in 2016 startte toen Vestia de bewoners van de flat moest vertellen dat zij niet in de flat konden blijven. Sommigen woonden al in Hoog Lindoduin sinds de oplevering in 1967. Anderhalf jaar later had iedereen een nieuw thuis gevonden en begonnen de werkzaamheden. ‘Wij zijn trots dat we deze markante en geliefde plek in Scheveningen kunnen behouden voor mensen met een laag inkomen. Over ongeveer een jaar leveren we hier weer 143 sociale huurwoningen op waar een grote groep oud-bewoners gaat terugkeren.’

Tom Jongen, directeur Zuidwest van BAM Wonen: ‘Hoog Lindoduin wordt gerenoveerd volgens de gedragscode van Bewuste Bouwers. Dat betekent extra aandacht voor het beperken van hinder, vergroten van de veiligheid en oog en aandacht voor het milieu op een opgeruimde bouwplaats. Nu de omvangrijke sloopfase, waarbij de 182 woningen op het casco na geheel gestript zijn, achter de rug is, hebben de bewoners van Hoog Lindoduin straks na de opbouwfase een duurzame, gasloze en comfortabele woning met prachtig uitzicht op de Scheveningse haven.’

Op de bouwplaats hesen Mendy van Veen, Arjan Schakenbos en Tom Jongen gezamenlijk een galerijplaat op zijn plek. Hiermee gaven zij het symbolische startsein voor de opbouwfase van het vernieuwde Hoog Lindoduin. Mendy van Veen, Stadsdeeldirecteur Scheveningen sprak na afloop namens de gemeente Den Haag haar trots uit. Trots op hoe mooi het markante Hoog Lindoduin straks weer is en een thuis met een prachtig uitzicht biedt aan haar bewoners. En trots op ‘haar’ stadsdeel dat op verschillende plekken wordt vernieuwd en daardoor een nog mooier deel van Den Haag wordt.

Hoog Lindoduin, met veertien etages en 182 woningen, wordt op het casco na geheel vernieuwd. Om de flat toekomstbestendig te maken, worden de balkons, galerijen en gevels vervangen en de keukens, badkamers en toiletten totaal vernieuwd. De gevel- en geluidsisolatie tussen de woningen krijgen een isolatiewaarde die hoort bij de eisen van deze tijd. Ook worden de woningen gasloos gemaakt. Elke woning krijgt een individuele warmtepomp die is aangesloten op een duurzame energiebron: grondwarmte. Deze warmtepomp kan de woning op warme dagen ook koelen. Kortom, een compleet pakket duurzame aanpassingen dat zorgt voor een prettig leefklimaat in de woning en daarbij bijdraagt aan een beter milieu. De nieuwe materialen en moderne kleuren die architect Jan Splinter voor het gebouw heeft bedacht, bevestigt de totale vernieuwing van de 182 woningen.

Nadere informatie: BAM Wonen: afdeling Communicatie, (030) 659 89 44 of communicatie.wonen@bam.com.