BAM levert universitair geriatrisch centrum Felix Platter in Bazel op

Gebouw Felix Platter

Bazel, 15 februari 2019 – BAM Swiss (een dochteronderneming van BAM Deutschland) heeft in joint venture met het Zwitserse bouwbedrijf Marti het universitair geriatrisch centrum Felix Platter in Bazel opgeleverd. Het nieuwbouwproject omvat zeven verdiepingen (waarvan twee kelderverdiepingen) met 280 bedden, verdeeld over 176 patiëntenkamers.

Het nieuwe medisch centrum brengt alle klinische en poliklinische afdelingen voor acute geriatrie, geriatrische psychiatrie en revalidatie onder een dak. Het complex omvat tevens een dagkliniek, het Basel Mobility Center en een geheugenkliniek, horecavoorzieningen en een artsenpraktijk.

De verhuizing naar het nieuwe gebouw zal eind maart 2019 voltooid zijn. Het ‘Universitäre Altersmedizin Felix Platter’ zal 1 april 2019 officieel in gebruik worden genomen.

De succesvolle totstandkoming van dit project was mogelijk door de inbreng van de BAM-brede kennis van en ervaring met ziekenhuisprojecten en van het internationale Digital Construction Team van BAM Groep voor een optimaal, BIM-gestuurd bouwproces.

Felix Platter (1536-1614) was een Zwitserse arts, professor in Bazel, die bekendheid verwierf door zijn indeling van psychiatrische ziekten. Hij werd geboren en stierf in Bazel en was de zoon van de Lutheraanse humanist, schoolmeester en drukker, Thomas Platter. In 1552, en slechts vijftien jaar oud, reisde Platter per pony van Bazel naar Montpellier om een ​​zesjarige studie geneeskunde te volgen. Toen Platter in 1557 terugkeerde naar Bazel, vestigde hij zich al snel als een succesvol arts en werd hoogleraar praktische geneeskunde aan de universiteit. Hij bracht bij hem thuis een beroemde verzameling curiositeiten bijeen, alsook een enorme bibliotheek van gedroogde planten.