Pulse consortium (met BAM) voorkeursaanbieder voor metroproject Cross River Rail in Brisbane, Australië

Pulse Consortium selected preferred proponent for tunnel and stations package Cross River Rail, Brisbane, Australia

Brisbane (Australië) / Bunnik, 4 april 2019 – Het Pulse consortium – gevormd door BAM PPP PGGM, Pacific Partnerships, Ghella, DIF, BAM International, CPB Contractors, Ghella Investments and Partnerships, en UGL – is door Cross River Rail Delivery Authority (CRRDA) geselecteerd als de voorkeursaanbieder (‘preferred proponent’) voor het realiseren van de tunnel, stations en vastgoed (het  zogenoemde ‘Tunnel, Stations and Development (TSD) package’)  voor het metroproject Cross River Rail In Brisbane. Brisbane ligt in het oosten van Australië en is de hoofdstad van de deelstaat Queensland.

BAM PPP PGGM zal samen met Pacific Partnerships, Ghella Investments and Partnerships en DIF het vermogen verstrekken voor het project. BAM International zal in een joint venture met CPB Contractors en Ghella Pty Ltd verantwoordelijk zijn voor ontwerp en bouw. UGL zal gedurende 24 jaar de onderhoudswerkzaamheden verzorgen.

Het Cross River Rail project betreft een investering van € 3,4 miljard (AU$ 5,4 miljard) voor het ontwerp en de aanleg van een 10,2 kilometer lange spoorverbinding tussen Dutton Park en Bowen Hills. Het project omvat tevens twee 5,9 kilometer lange tunnelbuizen onder de Brisbane rivier en het zakencentrum van de stad. Tot de werkzaamheden behoren tevens de bouw van vier nieuwe stations en de renovatie van Dutton Park Station.

Door de aanleg van een tweede oeververbinding en twee nieuwe stations in het zakencentrum ontlast het Cross River Rail-project de huidige vervoersknelpunten in het centrum van Brisbane, waardoor meer treinen vaker kunnen rijden en een hoogfrequent openbaar-vervoerssysteem in de hele regio mogelijk is. Het project maakt door de aansluiting op het wegennet en de busdiensten een goed toegankelijk transportsysteem mogelijk voor heel Zuidoost-Queensland.

Over BAM PPP

BAM PPP opereert namens Koninklijke BAM Groep op de markt voor publiek-private samenwerking. BAM PPP is actief in vijf Europese thuislanden, Nederland, België, Verenigd Koninkrijk, Ierland en Duitsland en verkent nieuwe markten. De onderneming richt zich op de realisering van wegen en spoorwegen, onderwijs- en gezondheidszorgprojecten, justitiële inrichtingen en overige gebouwen. BAM PPP heeft financial close bereikt voor 46 projecten, met een totale vermogenswaarde van € 8,6 miljard.

Over PGGM

De coöperatie PGGM biedt institutionele klanten: vermogensbeheer, pensioenbeheer en bestuursadvisering. Op 31 december 2018 beheerde PGGM voor diverse pensioenfondsen een vermogen van € 211 miljard en administreerde de pensioenen van 4,4 miljoen deelnemers. Onder de naam PGGM&CO kent de coöperatie een ledenorganisatie van ongeveer 750.000 werknemers in zorg en welzijn. Daarnaast ontwikkelt PGGM – zelf of met strategische partners – innovatieve toekomstvoorzieningen door pensioen, zorg, wonen en werken met elkaar te verbinden.

Over BAM International

BAM International voert de bouwprojecten uit van Koninklijke BAM Groep buiten Europa en realiseert omvangrijke infrastructurele werken, waaronder tunnels en alle bijbehorende civiele werken. BAM International heeft ruime internationale ervaring en knowhow opgedaan op het gebied van waterbouw, utiliteitsbouw, infrastructuur en industriële projecten. Projecten bestrijken het volledige dienstenaanbod voor alle verschillende soorten tunnels (transport, logistiek, water en afvalwater, nutsvoorzieningen). De onderneming heeft meer dan vijftig jaar ervaring met het succesvol opleveren van projecten in Australië en BAM beschikt over uitgebreide ervaring met tunnelwerken.

Nadere informatie: