Europa’s eerste hyperloop een stap dichter bij het duurzame alternatief voor korteafstandsvluchten

Delft, Nederland, 27 juni 2019 - Met trots onthult Hardt Hyperloop vandaag het eerste Europese hyperloopsysteem tijdens haar ‘Grand Reveal’ evenement. De nadruk ligt hierbij op de revolutionaire hyperloop baanwisseltechnologie. Nu het volledige systeem werkend is, maakt Hardt zich klaar voor het volgende, grotere, ambitieuze project.

Het eerste Europese hyperloopsysteem is voltooid waarin alle essentiële elementen die noodzakelijk zijn voor de werking van de hyperloop zijn getest, inclusief een revolutionaire hyperloop-baanwisseltechnologie. De wissel stelt hyperloopvoertuigen in staat om van de ene naar de andere buis te wisselen, zonder gebruik te maken van bewegende onderdelen in het voertuig of in de baan. Hierdoor kunnen voertuigen hun hoge snelheid behouden en naadloos van route wisselen door in- en uit te voegen in het netwerk. ‘Na 2 jaar ontwikkeling en hard werken zijn we de eerste in Europa die een volledig functioneel hyperloopsysteem hebben neergezet, inclusief een nog nooit eerder aangetoonde technologie voor het wisselen van banen op hoge snelheid. Met name door deze technologie kunnen wij het hyperloopnetwerk realiseren in de nabije toekomst’, zegt Mars Geuze, CCO van Hardt Hyperloop.

‘Onze gedrevenheid om een transportmiddel te ontwikkelen waarbij we maximale prestaties realiseren met minimaal energieverbruik werpt zijn vruchten af.’

Sascha Lamme, CTO Hardt Hyperloop.

Verder gaan in partnerschap

Het voltooien van het hyperloopsysteem werd mogelijk gemaakt in nauwe samenwerking tussen Hardt Hyperloop en haar internationale partners. Onder meer Tata Steel, Nederlandse organisaties Royal BAM Group en Goudsmit Magnetics, Duitse organisaties Busch and Continental, het Italiaanse Prysmian Group, en het Zweeds-Zwitserse ABB speelden hierin een grote rol.

Tim Houter, CEO van Hardt Hyperloop:

‘Het is fantastisch om te zien hoe ons netwerk van partners zich heeft uitgebreid tot over het hele continent. Het past volledig in de Europese identiteit en we bij de realisatie van het European Hyperloop Center gaan we hierin nog een stap verder.’

Naast de samenwerking met partners wordt Hardt ook ondersteund door investeringen vanuit EU-organisaties, met in het bijzonder EIT InnoEnergy – de EU-gemeenschap voor innovatie in duurzame energie in Europa, ondersteund door het European Institute of Innovation and Technology.

Nadere informatie:

Jelte Altena, Head of Marketing Hardt Hyperloop