BAM erkend voor leidende positie bij inzet tegen klimaatverandering

Bunnik, 20 januari 2020 – Koninklijke BAM Groep nv heeft zich geplaatst voor de prestigieuze ‘A-lijst klimaatverandering’ van CDP, als erkenning voor de klimaatmaatregelen van de Groep.

De A-lijst klimaatverandering wordt elk jaar gepubliceerd door CDP, naast de A-lijsten voor leiderschap op het gebied van bosbehoud en (drink)waterbeschikbaarheid. De lijsten omvat de namen van de bedrijven die wereldwijd voorop lopen ten aanzien van milieuprestaties. Dit jaar erkende CDP meer dan 170 bedrijven voor hun inzet tegen klimaatverandering. Daarmee dragen zij bij aan een toekomstige economie, die rekening houdt met mens en milieu.

BAM wordt erkend voor de activiteiten, gericht op CO2-reductie, het verminderen van klimaatrisico’s en het bijdragen aan een CO2-arme economie. BAM’s positie op de A-lijst is gebaseerd op informatie van de Groep naar aanleiding van de CDP’s vragenlijst 2019 over klimaatverandering.

CDP-scores bevorderen de transparantie van bedrijven en het meten van milieumaatregelen. De jaarlijkse samenstelling en publicatie door CDP wordt algemeen beschouwd als dé standaard voor transparantie over het milieubeleid van ondernemingen. In 2019 vroegen meer dan 525 investeerders (met gezamenlijk ruim US$ 96 biljoen aan activa) en 125 grote inkooporganisaties (met US$ 3,6 biljoen aan inkoopbudget) bedrijven om informatie openbaar te maken over milieueffecten, -risico's en -kansen via het CDP-platform. Deze oproep leverde 8.400 reacties op.

Rob van Wingerden, CEO van Koninklijke BAM Groep: ‘De opname in de A-lijst klimaatverandering van CDP is opnieuw een erkenning van onze inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen en een netto-positieve impact te bereiken, voor mens en milieu op de lange termijn. Dat bereiken we door samen te werken met bouwpartners en toeleveranciers, het verminderen van CO2-emissies en het realiseren van de voordelen van nieuwe, duurzame bedrijfsmodellen.’

De volledige lijst van ondernemingen op de CDP Climate Change A List is te vinden op https://www.cdp.net/en/companies/companies-scores, samen met andere openbare bedrijfsuitkomsten.

De volledige methodiek en criteria voor de Climate Change A List zijn gepubliceerd op de website van CDP: https://www.cdp.net/en/guidance/guidance-for-companies onder ‘CDP scoring methodologies 2019’.

Over CDP

CDP is een wereldwijde non-profit organisatie, die bedrijven en overheden ertoe aanzet hun broeikasgas-emissies te verminderen, en waterbronnen en bossen te beschermen. Door investeerders verkozen tot de nummer één aanbieder van klimaatonderzoek en als partner van institutionele beleggers met activa van US$ 96 biljoen, benutten wij de kracht van investeerders en inkopers om bedrijven te stimuleren hun milieueffecten openbaar te maken en te beheren. Ruim 8.400 ondernemingen met gezamenlijk meer dan vijftig procent van de wereldwijde marktkapitalisatie openbaarden milieugegevens via CDP in 2019. Dit aantal komt boven de meer dan 920 steden, staten en regio's die deze informatie publiek maakten, waardoor het CDP-platform een van de rijkste informatiebronnen ter wereld is over de invloed van bedrijven en overheden op het milieu. CDP is een van de oprichters van de We Mean Business Coalition. Ga naar https://cdp.net/en of volg ons @CDP voor meer informatie.

Nadere informatie: Niels van Dongen, niels.van.dongen@bam.com, of Arno Pronk, arno.pronk@bam.com, (030) 659 86 23.