BAM Infra en Wirtgen Group vernieuwen samenwerking voor verdere verduurzaming en digitalisering

Iwan Trompert en Ben van Uden

Gouda, 25 juni 2020 - De samenwerking tussen BAM Infra Nederland en Wirtgen Nederland bv krijgt een nieuw uniek hoofdstuk. In een nieuwe overeenkomst zetten beide ondernemingen in op verdere verduurzaming, digitalisering van het kwaliteitsproces en op een efficiënte manier van onderhoud van het asfaltverwerkingsmaterieel.

Digitale procesbeheersing

Het nieuwe materieel dat volgens de nieuwe overeenkomst is geleverd is, voorzien van digitale hulpmiddelen, waarmee BAM het gehele proces van het laden van het asfalt bij de centrale tot en met de laatste walsgang registreert. BAM kan tijdens de uitvoering op basis van data bijsturen. De kwaliteitscontrole vindt nu plaats tijdens de uitvoering in plaats van achteraf. En BAM kan opdrachtgevers real-time meenemen in dit proces. In de toekomst kan dan ook volledig digitaal worden opgeleverd.

Efficiënt onderhoud

In Wirtgen heeft BAM ook een unieke partner gevonden voor de servicecoördinatie en het onderhoud van het materieel. Wirtgen is hierdoor niet alleen leverancier. Zij zitten dicht op het bouwproces om de technische staat van de machines te monitoren en onderhoud efficiënt in te plannen.

Schoner dan de Europese milieunorm

Met de laatste levering is nu al BAM’s asfaltverwerkingsmaterieel voorzien van Stage V motoren. Hiermee voldoet BAM Infra aan de strenge Europese richtlijnen die gelden voor bouwmaterieel. Dit type motoren stelt BAM in staat om over te stappen van diesel naar de duurzame en fossielvrije HVO-brandstof, waarmee we de CO2-uitstoot van het materieel met negentig procent wordt teruggebracht. Daarnaast geeft deze biologisch afbreekbare brandstof ook lagere emissies van stikstof, fijnstof en roet.

Iwan Trompert, bedrijfsleider bij BAM Infra Nederland: ‘Met deze nieuwe deal met Wirtgen kunnen we enorm belangrijke stappen maken in het verduurzamen en digitaliseren van ons materieel. En kunnen we schoner en efficiënter werken met een partner dicht aan onze zijde. We zijn dan ook erg blij met deze vernieuwde samenwerking.’

Ben van Uden, Directeur Wirtgen Nederland bv: ‘Wij zijn zeer trots op de verlenging van de samenwerking met BAM. We zijn deze keer echt uitgedaagd een stap verder te gaan op het duurzame en digitale vlak van onze machines. En ook op het vlak van de technische coördinatie van het onderhoud is deze overeenkomst uniek. Wij leveren zo een belangrijke bijdrage aan schoner en slimmer bouwen.’

Nadere informatie: BAM Infra Nederland Bert Ooms, woordvoerder, bert.ooms@bam.com.