Depot Boijmans Van Beuningen: leeg gebouw drie dagen toegankelijk

(Persbericht Museum Boijmans Van Beuningen:) Rotterdam, 15 juni 2020 - De bouw van Depot Boijmans Van Beuningen - 's werelds eerste publiek toegankelijke kunstdepot - is bijna gereed. Vrijdag 25, zaterdag 26 en zondag 27 september opent het kunstdepot voor het eerst, maar nog leeg, zijn deuren voor het publiek tijdens een speciale 'sneak preview'. Een jaar later gaat het echt open.

Van 25 t/m 27 september 2020 is Depot Boijmans Van Beuningen drie dagen lang geopend voor publiek tijdens de *Zilveren Opening. Dit is de enige kans voor bezoekers om het unieke gebouw - inclusief de daktuin met uitzicht over Rotterdam - te verkennen voordat het sluit om de verhuizing van de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen (151.000 objecten) mogelijk te maken. Het volledig met kunst gevulde, functionerende en gemeubileerde gebouw wordt in het najaar van 2021 geopend tijdens de Gouden Opening.

Architectonisch icoon

Na voltooiing is Depot Boijmans Van Beuningen een belangrijk nieuw architectonisch icoon voor de stad Rotterdam en ook voor Nederland. Het door MVRDV, onder leiding van Winy Maas, ontworpen depot, wordt een nieuw soort typologie museumgebouw waar de bezoeker wordt ondergedompeld in de wereld achter de schermen van een museum. Bezoekers zijn uit eerste hand getuige van de ultieme zorg die aan elk kunstwerk wordt gegeven bij conservering, restauratie, transport en onderzoek. Het biedt een ongeëvenaarde transparantie in de actieve rol die een museum in de samenleving vervult, namelijk wat een museum doet en hoe het voor zijn bezittingen zorgt. De kunstwerken in het depot zijn te zien bij objecten van hetzelfde materiaal en worden in tegenstelling tot in een kunstmuseum, niet getoond op basis van hun kunsthistorisch belang of in chronologie.

Sjarel Ex en Ina Klaassen, directeuren van Depot Boijmans Van Beuningen: ‘Het is een genoegen om te zien hoe de laatste hand aan het depot wordt gelegd. Het planten van 75 bomen op het dakterras, het plaatsen van 304 m2 zonnepanelen op het dak. Als je nu naar het depot kijkt - met bijna alle 1.664 gespiegelde panelen erop - zie je de vogels, blauwe luchten en de bladeren aan de bomen in het park naar je terugkaatsten. Het is alsof het is opgegaan in de omgeving: dit gebouw geeft zoveel aan de Rotterdammers en ook aan de cultuur als geheel. We kijken ernaar uit u hier in september dit jaar en vervolgens het jaar erop te mogen verwelkomen.’

Depotontwerp

Het depotontwerp van architectenbureau MVRDV reikt met 39,5 meter zo hoog als de museumtoren van het ernaast gelegen Museum Boijmans Van Beuningen in het Rotterdamse Museumpark. Het kunstdepot met zijn ronde vorm is een gebouw dat open is naar alle richtingen. Door de komvorm is het grondoppervlak klein en het dakoppervlak zo breed mogelijk. Iedere ruimte in het depot is voorzien van een speciaal klimaat dat in stand wordt gehouden door een klimaatinstallatie. In totaal zijn er vijf verschillende klimaten die zijn afgestemd op kunstwerken van verschillende materialen: metaal, kunststof, organisch/anorganisch, fotografie zwart/wit en fotografie kleur.

Commerciële functie

In aanvulling op de rol als machinekamer van het museum, krijgt het depot ook een commerciële functie. Een deel van het gebouw (1.900 m2) kan worden gehuurd als opslagruimte voor kunst van privéverzamelaars, bedrijfscollecties zoals die van KPN of collecties van andere musea, die deze ruimtes op hun beurt kunnen openstellen voor het publiek. Huurders binnen het depot krijgen dezelfde service en professionaliteit aangeboden als de museumcollectie. De zesde etage, bereikbaar via een expres-lift, bevindt zich op circa 35 meter hoogte en heeft een adembenemend uitzicht over de stad. In de daktuin met daarin vijfenzeventig metershoge meerstammige berken bestand tegen de weersomstandigheden, komt een paviljoen met een verhuurbare evenementenruimte en een dag/avond restaurant. Ook een depotwinkel en speciale rondleidingen worden onderdeel van de beleving.

*Zilveren opening:

Wegens de maatregelen ten gevolge van de coronacrisis is nog niet te zeggen hoe de Zilveren Opening zal plaatsvinden, via een livestream of met vele honderden Rotterdammers op 15.000 vierkante meter. Houd www.boijmans.nl/zilveren-opening en de social media van Boijmans in de gaten voor updates over het event.