Schikking Noord/zuid-metroproject Keulen (2009)

Bunnik, 30 juni 2020 – De stad Keulen, het Keulse openbaar-vervoersbedrijf (KVB) en de bouwcombinatie (‘Arge’) die een deel van de Keulse Noord/zuid-metrolijn bouwde, hebben een overeenkomst bereikt om alle uitstaande vorderingen met betrekking tot dit project te schikken, inbegrepen de schade als gevolg van de instorting van het Keulse stadsarchief op 3 maart 2009.

BAM’s werkmaatschappij Wayss & Freytag Ingenieurbau is voor een derde deel partner in de bouwcombinatie die dit project uitvoert.

In het kader van de overeenkomst zal elke partner in de bouwcombinatie € 200 miljoen betalen aan de stad Keulen en de KVB, waarna partijen afzien van verdere vorderingen tegen elkaar. Een aanzienlijk deel van de bijdrage van Wayss & Freytag Ingenieurbau wordt gedekt door verzekeringsuitkeringen. Voor het resterende deel zal Koninklijke BAM Groep nv een buitengewone last treffen in de jaarrekening voor 2020 voor een bedrag van circa € 40 miljoen.

BAM heeft meermaals uitgesproken het bijzonder te betreuren, dat twee personen als gevolg van dit ongeval om het leven zijn gekomen. De raad van bestuur beschouwt de huidige overeenkomst om deze langlopende en uiterst gecompliceerde kwestie af te ronden in het belang van alle belanghebbenden, inbegrepen de aandeelhouders van BAM.

Nadere informatie: