BAM Wonen zet dronetechnologie en kunstmatige intelligentie in voor versnellen verduurzamingsopgave

Bunnik, 29 september 2020 - Door de inzet van innovatieve dronetechnologie en kunstmatige intelligentie bij renovaties en de verduurzaming van woningen, kan BAM Wonen samen met haar partners bijdragen aan het versnellen van de verduurzamingsopgave van de naoorlogse woningvoorraad. In opdracht van Rochdale gaat BAM Wonen 111 woningen in de wijk Spoorzicht in Diemen verduurzamen. De technische opname van deze woningen gebeurt op een innovatieve manier, met een geavanceerde drone. Hoe meer met behulp van drones kan worden geïnspecteerd, hoe sneller en betrouwbaarder voor opdrachtgevers kan worden gecalculeerd wat een renovatie gaat kosten en hoe lang deze gaat duren.

Sneller en beter inzicht

De inzet van innovatieve dronetechnologie en kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat in de voorbereidingsfase van een verduurzamingsproject een maand tijdwinst geboekt kan worden. De opnames hoeven niet meer handmatig en door verschillende partijen gedaan te worden. Ook hoeven bewoners niet meer thuis te zijn en is vooraf nauwkeuriger te bepalen wat een renovatie gaat kosten. Erik van Bergeijk, hoofd Innovatie & Technisch beleid van Rochdale: ‘Sneller, preciezer en minder gedoe voor onze huurders. Deze technologische ontwikkeling is zeer veelbelovend.’

Geavanceerde dronetechnologie

Voor de start van een woningrenovatie of -verduurzaming moet in kaart gebracht worden in welke staat de woning verkeert. Door het lokaliseren van schades en gebreken, zoals scheurvorming en kapotte dakpannen, met een drone te doen, kunnen in plaats van 9 maar liefst 51 woningen per dag gescand worden. Eigenaar Droneview, Rahul Westerhoff: ‘Wat mensen met het oog zien, kun je de computer ook leren herkennen. Deze algoritmes passen we toe bij het opmerken van schades. Door deze automatisering verloopt de inspectie van woningen een stuk sneller.’

Kunstmatige intelligentie

Door het steeds meer toepassen van kunstmatige intelligentie, kan het systeem tot op de millimeter nauwkeurig afwijkingen bepalen en straks met een druk op de knop een signaal sturen naar de fabriek die gevel volledig op maat maakt. Maar er zijn meer voordelen. Jasper Blanken, Directeur Renovatie Concepten bij BAM Wonen: ‘In de tijd van de blocnote en rolmaat moesten de kozijnenleverancier, de glaszetter en de dakdekker elke woning inspecteren. Dit kost veel tijd en levert overlast op voor de bewoners. Nu maken we eenmalig opnames met de drone, zetten we dat om in 3D-modellen en vervolgens kunnen alle partijen van achter hun bureau een calculatie en planning maken. Dit levert voor alle partijen een win-winsituatie op.’

Bekijk hier de video met achtergrondinformatie over de inzet van dronetechnologie en kunstmatige intelligentie:

Nadere informatie: BAM Wonen, afdeling Communicatie, (030) 659 89 44 of communicatie.wonen@bam.com.