Depot Boijmans Van Beuningen technisch voltooid – dit weekend sneak preview

Depot Boijmans Van Beuningen completes construction in preparation for museum’s big move

Rotterdam, 24 september 2020 - Depot Boijmans Van Beuningen, het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld, heeft zijn technische voltooiing bereikt. Het spiegelende gebouw in het Museumpark in Rotterdam werd ontworpen door MVRDV en is gebouwd door BAM Bouw en Techniek. Komend weekend krijgen ruim 7.500 bezoekers de primeur, zij kunnen tijdens de Zilveren Opening een blik werpen op het interieur.

Depot Boijmans Van Beuningen ontsluit straks de gehele kunstcollectie van Museum Boijmans Van Beuningen voor publiek. Ruim 151.000 kunstwerken worden hier verzorgd en opgeslagen voor het oog van de bezoeker, die wordt ondergedompeld in de wereld achter de schermen van een museum. Naast de verschillende ruimtes voor opslag en verzorging heeft het depot op 35 meter hoogte een restaurant en een dakbos, dat recent is bekroond met een Rooftop Award. De voltooiing van de bouw maakt de weg vrij voor het afmaken van het interieur en de grote kunstverhuizing die in december start. Het depot opent in het najaar van 2021 zijn deuren.

Het 39,5 meter hoge Rotterdamse kunstdepot bevindt zich in het voorportaal van het Museumpark in Rotterdam. Ondanks zijn omvang van 15.000 m2 wordt het gebouw volledig opgenomen in zijn omgeving. Dat is mede te danken aan de relatief bescheiden footprint en de ronde vorm; hierdoor zijn routes en doorzichten door het park behouden, is de impact op de waterhuishouding zo klein mogelijk gehouden en ontstond ruimte voor een nieuwe publieke ruimte op 35 meter hoogte. Wat beneden aan bomen is weggehaald, is boven teruggekeerd. De 75 metershoge meerstammige berken zijn drie jaar lang in een kwekerij op de weersomstandigheden op deze hoogte voorbereid en in het voorjaar van 2020 naar het dak getakeld. Het restaurant en dakbos zullen naar verwachting in trek zijn als ontmoetingsplek en nieuwe huiskamer voor de stad, niet in de laatste plaats vanwege het uitzicht.

Gevel

De depotgevel, bestaande uit 6.609m2 spiegelend glas, verdeeld over 1.664 panelen, reflecteert de omgeving; van toevallige voorbijgangers en wolkenluchten tot het lommerrijke Museumpark en de dynamische skyline van Rotterdam. Depot Boijmans Van Beuningen maakt dit deel van de stad levendiger en legt tegelijkertijd een sterke relatie met het park en de gebouwen die zich in de buurt bevinden.

Collectie in het gebouw

De collectie speelt de hoofdrol in het gehele gebouw. Tijdens de route door het depot komen bezoekers hiermee op verschillende manieren in aanraking. In het depot worden werken bewaard en getoond op basis van hun klimatologische eisen, in plaats van op basis van kunststroming of tijdperk. Er zijn vijf verschillende klimaatzones, passend bij verschillende materialen als metaal, plastic, papier, zwartwit- en kleurfotografie. Blikvanger van het ontwerp is het atrium met de elkaar kruisende trappen en de grote glazen vitrines met kunstwerken. De atriumtrappen leiden naar de depots en tentoonstellingsruimtes, waar bezoekers straks te zien krijgen hoe het museum zijn vermaarde kunstcollectie bewaart en onderhoudt.

Sjarel Ex en Ina Klaassen, directie Depot Boijmans Van Beuningen: “Dit is een werkgebouw, waarin we onze wereldcollectie op en top verzorgen terwijl het toch open is voor het publiek. Volgend jaar is de gehele kunstcollectie van het museum sinds 1935 weer op één plek te zien. We zijn ervan overtuigd dat het toegankelijk maken van de collectie, laat zien hoeveel we erom geven en hoe goed we ervoor zorgen. Dat is iets waar de inwoners van Rotterdam trots op zullen zijn; iets dat zij met eigen ogen willen zien, want zij zijn deels eigenaar van deze enorme kunstschat.”

Winy Maas mede-oprichter MVRDV: “Met deze bouwkundige voltooiing kunnen het museum en zijn gebruikers nu het gebouw gaan “bewonen” en de ruimtes vullen met de waardevolle collectiestukken. Hoewel het nog een jaar zal duren voordat het depot zijn deuren opent voor het publiek, is deze voltooiing een bijzonder moment voor iedereen die aan het depot heeft meegewerkt: het museum, de stad, Stichting De Verre Bergen en natuurlijk aannemer BAM Bouw en Techniek, alle bouwvakkers en onderaannemers. Zij hebben ondanks de pandemie de bouw voltooid, een knap staaltje werk. Ons ontwerp is gedurfd en uniek en dat het succesvol is uitgevoerd, komt doordat we voortdurend in gesprek waren met alle betrokken partijen. Van de firma die de exacte kromming van de spiegelende panelen berekende en de bouwvakker die de glazen vitrines ophing tot het bedrijf dat ons dakbos mede vormgaf.”

Bas Kurvers, wethouder Bouwen, Wonen en Energietransitie gebouwde omgeving: “Dankzij de inspanning van iedereen die betrokken is bij dit complexe bouwproject, hebben we nu een fantastisch mooie mijlpaal bereikt en staat er een schitterend depot. Het gebouw is klaar en mensen kunnen de komende dagen alvast een kijkje binnen nemen. Daarna wordt het interieur afgebouwd en de kunst verhuisd zodat het gebouw over een jaar voor iedereen open gaat.”

Eric Moleman, directeur BAM Bouw en Techniek – Grote Projecten:

“Rotterdam is een icoon rijker. Het Depot Boijmans Van Beuningen herbergt niet alleen kunstwerken, het gebouw zelf is ook een kunstwerk. Ik ben er bijzonder trots op dat wij als BAM Bouw en Techniek dit icoon hebben mogen realiseren. Samen met Gemeente Rotterdam, alle partners, adviseurs, MVRDV, het museum en Stichting De Verre Bergen heeft ons team de stad een stukje mooier gemaakt”.

Samenwerking

Depot Boijmans Van Beuningen is een samenwerking tussen Museum Boijmans Van Beuningen, de gemeente Rotterdam en de stichting De Verre Bergen. Het depot is ontworpen door MVRDV en mogelijk gemaakt door BAM Bouw en Techniek. In het najaar van 2021 opent het depot zijn deuren voor het publiek. Op 25, 26 en 27 september 2020 wordt een sneak preview georganiseerd voor de inwoners van Rotterdam. Alle 7.500 (gratis) toegangskaarten voor dit evenement waren binnen drie uur vergeven.