Speedbikes veilig in drukke gebieden dankzij onafhankelijke snelheidsregulering

Gouda, 8 september 2020 - Een innovatieve manier om de steeds populairder wordende speedbikes (45km/u) veilig in te passen in drukke gebieden. Dat is wat goinGDutch, een samenwerking tussen Microsoft Nederland, Royal Schiphol Group, OrangeNXT en BAM Infra Nederland, heeft ontwikkeld. En wat zij gaat testen op een aangewezen gebied op het terrein van Schiphol. goinGDutch koppelt de fysieke infrastructuur aan software en protocollen. Kortom, automatische snelheidsregulering in vastgestelde, drukke gebieden. Toepasbaar op elk merk fiets en elk type software van wegbeheerders. Hiermee behoudt de wegbeheerder de regie en verhoogt zij de veiligheid voor alle weggebruikers.

Area 30

Met de komst van de speedbike heeft de forens een kostenefficiënt, milieuvriendelijk en gezond alternatief voor de auto. Met 45 kilometer per uur naar je werk. Langs de files. En niet bezweet aankomen. Dat gaat goed op verbindingen waarbij deze hoge snelheid geen gevaar oplevert. Dat is anders in drukke gebieden, met auto- en vrachtverkeer, andere fietsers en voetgangers. goinGDutch heeft een oplossing ontwikkeld waarmee de wegbeheerder zelf bepaalt waar zij de ondersteuning van de speedbike terugschroeft van 45 naar 30 kilometer per uur. Op het moment dat een forens op een speedbike een druk gebied binnenrijdt, krijgt de motor van de speedbike een signaal waardoor de ondersteuning teruggaat naar 30 kilometer per uur. Dat gaat onder andere op basis van geofencing. Het gebied is daardoor eenvoudig groter of kleiner te maken of aan of uit te zetten op basis van actuele omstandigheden. Denk aan de ochtend- en avondspits, evenementen en aan onvoorziene omstandigheden als slecht weer.

Universeel

Het platform van goinGDutch is universeel toe te passen en dus niet afhankelijk van bepaalde merken fietsen of software van de wegbeheerder. Via een interface (API) vindt er communicatie plaats tussen het platform en de software van de fysieke infrastructuur, zoals verkeerslichten, slimme verlichting, camera’s, de Solarenergy-vlonder en uiteraard de speedpedelec zelf.

Gezonder en minder file

Met dit platform helpt goinGDutch opdrachtgevers eindgebruikers te stimuleren de fiets te pakken naar het werk. Waardoor er meer mensen meer bewegen. En waardoor het gebruik van de auto voor woon-werkverkeer afneemt.

Over goinGDutch

goinGDutch is een samenwerking tussen Microsoft Nederland, Royal Schiphol Group, OrangeNXT en BAM Infra Nederland. Zij wil mensen stimuleren om de fiets te pakken naar het werk. Dat gaat volgens goinGDutch veel verder dan het aanbieden van comfortabele fietspaden. Het gaat om een gedragsverandering. Met interactieve snelfietsroutes, een speciaal ontwikkelde bike assistent, trendy kledinglijn en de bike academy wil goinGDutch de ultieme woon-werkverkeer fietservaring bieden in drukke stedelijke gebieden. goinGDutch wil hiermee de bereikbaarheid en mobiliteit rondom steden en airport cities verbeteren, een bijdrage leveren aan een fittere beroepsbevolking en een belangrijk aandeel nemen in het verlagen van de Nederlandse CO2-uitstoot.

Nadere informatie: Bert Ooms, woordvoerder BAM Infra Nederland, bert.ooms@bam.com.