BAM wederom in top Forest50

Utrecht, 7 oktober 2021 – BAM is dit jaar op de derde plaats geëindigd in de Forest50. Deze prestigieuze lijst rangschikt de grootste 50 bouwbedrijven in Nederland op de mate van gebruik van duurzaam hout en de communicatie over het belang van verantwoord bosbeheer. VolkerWessels neemt dit jaar de hoogste positie in. De ranking wordt sinds 2015 door FSC Nederland gepubliceerd.

Eigen houtbouwconcept

Wyke Smit, directeur van FSC Nederland: ‘BAM is al jaren in de bovenste regionen van de Forest50 te vinden en maakt dat ook dit jaar weer waar. Ze dankt haar hoge positie aan het feit dat ze eigen houtbouwconcepten ontwikkelt en natuurlijk aan het hoge percentage duurzaam hout dat door BAM in Nederland wordt toegepast.’

Stimulans

Peter Gijsen, coördinator duurzaam hout BAM: ‘De derde plaats is een waardering voor de jarenlange inspanningen van BAM op het gebied van duurzaam hout. Maar vooral is de ranking een stimulans voor ons om nog meer te doen aan het wereldwijde probleem van ontbossing.’

Criteria Forest50

In de Forest50 ranking kunnen bouwbedrijven in totaal 135 punten verdienen. Belangrijke criteria zijn het totaal toegepaste percentage gecertificeerd hout, de mate waarin houten kozijnen worden toegepast, het toepassen van eigen houtbouwconcepten en de communicatie over het belang van duurzaam hout.

De top 10 hoogst gerankte bouwbedrijven (met behaalde punten)

1. VolkerWessels (127)
  2. Slokker Bouwgroep (122)
  3. BAM (119)
  4. Heijmans (116)
  5. Bouwgroep Dijkstra Draaisma (107)
  6. Van Wijnen Groep (99)
  7. Vorm Holding (94)
  8. TBI Holdings (88)
  9. De Vries en Verburg (68)
  10. Nijhuis Bouw (64)

Klimaatwinst én circulair

De toepassing van duurzaam hout is een van de meeste effectieve mogelijkheden voor de bouwsector om het klimaatprobleem aan te pakken. Waar de productie van de meeste bouwmaterialen energie-intensief is, en gepaard gaat met een hoge CO2-uitstoot, legt duurzaam beheerd bos juist CO2 vast. Bovendien is hout als hernieuwbare grondstof hét circulaire bouwmateriaal bij uitstek. In samenwerking met een groep koplopers in de bouw, waaronder de genoemde bedrijven, probeert FSC Nederland die kwaliteiten van houtgebruik in de bouw te promoten en innovaties te stimuleren.

Nadere informatie: FSC: Mark Kemna, m.kemna@fsc.nl.

Over FSC

FSC Nederland werkt dagelijks met passie aan het behoud en herstel van bossen wereldwijd. Dat doen we samen met onze partners. We zetten ons bijvoorbeeld in voor de promotie en vergroting van de vraag naar FSC-gecertificeerde producten op de Nederlandse markt. Hiermee beoogt FSC Nederland het areaal duurzaam beheerd bos wereldwijd te vergroten. Ook brengt FSC Nederland (markt)partijen bij elkaar die willen investeren in bosaanleg en klimaatslim bosbeheer.

Over Forest50

De Forest50 van FSC Nederland rangschikt de grootste 50 bouwbedrijven in Nederland op de bijdrage aan verantwoord bosbeheer. Dit jaar alweer voor de zevende keer. Dankzij de Forest50 kunnen opdrachtgevers kiezen voor die bouwbedrijven die aantoonbaar goed presteren m.b.t. inkoop en toepassing van duurzaam hout. De ranking geeft een impuls aan meer transparantie over het gebruik van hout uit verantwoord beheerde bossen.