Symbolische gouden heipaal gaat de grond in

(Persbericht Stichting Voortgezet Onderwijs Eemsdelta:) Appingedam, 19 februari 2021 - Dinsdagmiddag is symbolisch een gouden heipaal geslagen voor de nieuwbouw van de Campus Eemsdelta Groningen. De werkzaamheden rondom de nieuw te bouwen onderwijscampus in Appingedam liggen mooi op schema.

Gouden heipaal

Het officiële contract tussen de opdrachtgever Stichting Voortgezet Onderwijs Eemsdelta en de aannemer BAM Bouw en Techniek werd getekend op dinsdag 16 februari 2021 op het Rudolph Pabus Cleveringa Lyceum. Naast het contract van de bouw werd er ook een onderhoudscontract van 15 jaar ondertekend. Een eerste paal slaan is een reden voor een feestje. In tijden van corona heeft er een aangepaste ceremonie plaats gevonden, met in de hoofdrol Sam en Syana (leerlingen brugklas Rudolph Pabus Cleveringa Lyceum) en Melissa en Ruben (studenten van het Noorderpoort). De video is te vinden op het YouTube kanaal van Stichting Voortgezet Onderwijs Eemsdelta.

Samenwerking

De bouw van de onderwijscampus is gegund aan BAM Bouw en Techniek, binnen het beschikbare budget van € 35.500.000,-. Naast de felicitaties en het vertrouwen werd er ook gesproken over regionale functie van Campus Eemsdelta Groningen. ‘We willen heel graag met bedrijven en organisaties in de regio samen gaan werken om juist het onderwijs te gaan versterken.’, aldus John Wierenga - bestuurder Stichting Voortgezet Onderwijs Eemsdelta. Vorig jaar december werd de Poort van Noord onthuld als startsein voor de realisatie van Campus Eemsdelta Groningen. De Gemeente Eemsdelta ontwikkelt het gebied rondom de onderwijscampus, in nauwe samenwerking met Stichting Voortgezet Onderwijs Eemsdelta. ‘De campus moet iets worden voor het hele gebied, het kloppende hart van Noord Groningen. Als we goed blijven samenwerken met alle partijen, dan ben ik er van overtuigd dat het een succes wordt.’, aldus Jan Menninga – wethouder Gemeente Eemsdelta.

Unieke manier van bouwen

De onderwijscampus wordt, gezien de omvang, in een relatief kort tijdsbestek gerealiseerd. Naar verwachting opent de onderwijscampus in het schooljaar 2022-2023 al haar deuren. De enige manier waarop dit gerealiseerd kan worden is door het gebruik van twee bouwstromen. Dit houdt in dat er telkens aan twee bouwdelen tegelijkertijd wordt gewerkt. BAM draait haar hand niet om voor deze bijzondere manier van bouwen waarin een strakke planning een vereiste is. Zelfs met deze unieke manier van bouwen, gaat BAM tijdens het bouwtraject de samenwerking aan met leerlingen van de toekomstige Campus Eemsdelta Groningen. Het is de bedoeling dat de fietsenstalling eigenhandig door de leerlingen wordt gemaakt. ‘De fietsenstalling wordt ingericht als leerlingenbouwplaats waardoor de leerlingen samen met ons de fietsenstalling bouwen,’, aldus Heiko Pruntel, projectleider BAM Bouw en Techniek.

Campus Eemsdelta Groningen

De Campus Eemsdelta Groningen zal niet alleen op het gebied van hoogwaardig onderwijs een impuls voor de regio betekenen, maar ook wat betreft sport, verenigingsleven en cultuur. Op de campus is ruimte voor 1.700 leerlingen van vier scholen: de George Martens School, het Rudolph Pabus Cleveringa Lyceum, het Theda Mansholt College en Noorderpoort. Het gebied rondom de onderwijscampus wordt ontwikkeld tot een educatief landschap: een ruimte voor onderwijs, recreatie, sport en samenwerkingsvormen tussen de scholen, verenigingen en bedrijven uit de regio. Daarmee wordt de Campus Eemsdelta Groningen een regionaal hart voor jong en oud. Op www.campuseemsdeltagroningen.nl zijn de ontwikkelingen van dit unieke project in de Eemsdelta regio te volgen. Ook te volgen op de socials, zoals Instragram, Facebook en LinkedIn.

Klik hier voor het originele persbericht.