Schiphol zet samenwerking met Nederlandse bouwbedrijven voort

BAM logo

Schiphol, 16 april 2021 – Schiphol startte in 2019 een strategische samenwerking met BAM, Heijmans en VolkerWessels met als kern het onderhouden van de bestaande infrastructuur op Schiphol. De samenwerking met deze drie Nederlandse bouwbedrijven kent een duur van negen jaar en bestaat uit drie termijnen van drie jaar. De luchthaven en de bouwbedrijven hebben besloten per 01 april 2022 de volgende termijn met elkaar in te gaan.

Dit betekent dat deze bouwbedrijven, ook wel de Main Contractors genoemd, tot tenminste 2025 opdrachten uitvoeren die in het teken staan van onderhoud van de bestaande infrastructuur op de luchthaven.

‘De afgelopen twee jaar hebben de Main Contractors diverse grote en kleine onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Ze werken naar onze wens zo duurzaam mogelijk, door het herbruiken van materialen en met focus op het verminderen van de CO2-uitstoo door onder meer inzet van elektrisch materieel. Daarnaast hebben de Main Contractors stappen gezet met het digitaal in kaart brengen van de fysieke bedrijfsmiddelen van de luchthaven. De bouwbedrijven deden net als iedereen hun werk het laatste jaar in uitzonderlijke omstandigheden en toonden zich daarin flexibel. Op basis van dat alles hebben we besloten om een nieuw driejarig termijn aan te gaan, om zo te blijven investeren in de kwaliteit die we onze klanten op de luchthaven willen leveren,’ zegt Mirjam de Boer, Directeur Asset Management bij Amsterdam Airport Schiphol.

Bouwprojecten naar voren gehaald

De afgelopen tijd gebruikte Schiphol de coronaperiode om geplande werkzaamheden eerder uit te voeren dan oorspronkelijk gepland. Gezien het lage aantal reizigers, kan er nu ook overdag in plaats van ’s alleen nachts onderhoud plaatsvinden zonder reizigers te hinderen. Voorbeelden van de eerder uitgevoerde werkzaamheden zijn onderhoud aan de voorrijweg (Ceintuurbaan), uitbreiding van het aantal securitylanes in Vertrek 4 van vijf naar zes waarbij alle lanes voorzien worden van nieuwe CT-scans, onderhoudswerkzaamheden aan de drinkwaterleiding in Vertrek & Lounge 3, onderhoud aan vliegtuigopstelplaatsen en onderhoud aan pieren.

In totaal zijn er honderden projecten uitgevoerd door de Main Contractors. Ook de komende jaren blijven Schiphol en de bouwbedrijven de handen ineen slaan voor het onderhouden van de luchthaven.

Bron: Persbericht Schiphol