Uitbreiding Gasthuiskwartier met nieuw woningaanbod in centrum ’s-Hertogenbosch

's-Hertogenbosch, 13 april 2021 - Gebiedsontwikkelaars AM en Heijmans zijn gestart met de verkoop van 25 nieuwe woningen (Blok D en E) binnen het Gasthuiskwartier in het centrum van 's-Hertogenbosch. Deze derde fase omvat een divers woningaanbod van verschillende typen stadswoningen, stadsvilla’s en ook een vrijstaande villa, alle voorzien van een privétuin. Bewoners hebben een parkeergelegenheid en een berging in de ruime ondergrondse stallingsgarage. Het actuele woningaanbod vormt een fraaie aanvulling op dit nieuwe stuk binnenstad. In totaal komen er circa 330 woningen in het Gasthuiskwartier.

Stads en rustig wonen in Gasthuiskwartier

Het ruim vijf hectare grote Gasthuiskwartier wordt de komende jaren getransformeerd naar een inspirerend woon-, winkel- werk- en verblijfsgebied. In dit nieuwe stuk Bossche binnenstad vormen oud en nieuw, rijksmonumenten en karaktervolle nieuwe woningen straks één geheel. Hier kunnen bewoners ontspannen en zonder parkeerproblemen wonen met alle voorzieningen en genoegens van de stad op loopafstand. De eerste fase aan de zijde van de Zuid-Willemsvaart en de Nieuwstraat is afgerond en wordt volop bewoond, wat al reuring geeft aan het nieuwe stadskwartier. Op dit moment is de tweede fase (Blok C) in aanbouw en gaat de derde fase (Blok D en E) in verkoop.

Start verkoop derde fase

De woningen in de derde fase (Blok D en E) komen centraal in het Gasthuiskwartier rondom de nieuwe straatjes. Het woningaanbod bestaat uit een stadswoning, negen stadsvilla’s, zeven hoge en zeven brede stadswoningen en een vrijstaande villa. De woonoppervlaktes variëren van 161 m2 tot en met 263 m2. Kopers van de stadvilla's en de vrijstaande villa’s beschikken over twee parkeerplaatsen en ook een wijnkast in de stallingsgarage. De prijzen van de woningen zijn vanaf € 789.000,- tot en met € 1.295.000,- v.o.n.

De woningen hebben zowel klassieke als eigentijdse kenmerken en ook een unieke signatuur door de samenwerking met verschillende architecten: HP Architecten, Hilberinkbosch Architecten, Bedaux de Brouwer Architecten en Mulleners + Mulleners Architecten. Dit geeft gevarieerde en levendige gevelbeelden. De bouw van de woningen is in handen van Bouwcombinatie Gasthuiskwartier, die bestaat uit Heijmans en Bouwbedrijf Pennings uit Rosmalen. Naar verwachting wordt in het tweede kwartaal van 2022 gestart met de bouw.

Duurzaam

Eén van de bijzondere elementen binnen het Gasthuiskwartier, naast onder meer het behoud en herstel van monumentale gebouwen, is het hergebruik van de kelder onder het voormalige Groot Zieken Gasthuis, dat eerder op deze locatie stond. Deze is getransformeerd naar een luxe ruime parkeerkelder voor de bewoners, die inmiddels deels in gebruik is genomen. Alle woningen zijn gasloos en worden voorzien van een lucht-water warmtepomp, triple beglazing en deels ook van zonnepanelen. Enkele woningen worden voorzien van groene daken met sedum, wat warmte- en geluidsisolerend werkt en ook CO2 en fijnstof bindt.

Meer informatie over het project is te vinden op www.gasthuiskwartier.nl.

Nadere informatie: namens vof Gasthuiskwartier: AM, afdeling in- en externe communicatie, (030) 609 72 22 of communicatie@am.nl.

Illustraties in hoge resolutie zijn te downloaden bij het persbericht op www.am.nl.