Principal European Core Fund verwerft ‘forward funded’ kantoorgebouw Helix in Utrecht van gebiedsontwikkelaar AM

Utrecht, 1 juni 2021 - Principal Real Estate Europe heeft namens het Principal European Core Fund (PECF) de acquisitie afgerond van het 10.000 m2 tellende Helix kantoorgebouw in Utrecht. In januari 2020 heeft Principal Real Estate Europe het gebouw gefinancierd in een ontwikkelingsovereenkomst van € 44 miljoen met gebiedsontwikkelaar AM. Met de oplevering van Helix is de overdracht van Helix van AM naar PECF voltooid.

Het kantoorgebouw Helix, gelegen in het hart van de Utrechtse Leidsche Rijn, sluit nauw aan op de visie van AM om kantoren te ontwerpen en te ontwikkelen die voldoen aan de belangrijkste gezondheids- en sociale criteria. Deze criteria zijn in toenemende mate beslissend voor bedrijven en medewerkers als het gaat om een gezonde werkomgeving. Het gebouw heeft een GPR-score van acht. Deze score maakt gebruik van een rekentool om de duurzaamheid van een gebouw inzichtelijk te maken volgens vijf thema's: Energie, Milieu, Gezondheid, Gebruikerskwaliteit en Toekomstwaarde. Ook is Helix geregistreerd voor een WELL Building-certificaat, een nieuwe gebouwclassificatie gericht op het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van de gebruikers van een gebouw.

Helix bestaat uit vier verdiepingen en twee inpandige parkeerlagen met ruimte voor ongeveer 150 auto's. Het gebouw is al voor meer dan 90% verhuurd aan verschillende lokale en internationale bedrijven, waaronder vastgoedadviseur Cushman & Wakefield (die een huurovereenkomst heeft getekend voor 2.150 m2 op de derde verdieping), The Office Operator, Dyade, uitgeverij Noordhoff en IT-softwarebedrijf 2AT. De populariteit van Helix is te verklaren door de grote vraag naar gezonde stedelijke woon- en werkomgevingen. ‘Healthy urban living and working’ is een kernthema van AM bij het ontwikkelen van kantoren.

Helix is ontworpen door Paul de Ruiter Architects, waarbij verschillende opvallende kenmerken zijn geïntegreerd: onder meer een grote spiraalvormige trap om interactie tussen medewerkers te stimuleren, een transparante glazen pui, een patio en twee grote atria met glazen daken. Hierdoor kan natuurlijk licht tot diep in het gebouw doordringen. BAM Bouw en Techniek is verantwoordelijk voor de realisatie van Helix en heeft daarnaast een actieve rol vervuld in het creëren van een gezonde werkomgeving. Dit heeft geleid tot een optimale score bij de WELL certificering en een hoge GPR duurzaamheidsscore.

Giles Smith, Head of Funds Management at Principal Real Estate Europe: ‘Helix wordt bij deze voltooiing een aantrekkelijk kantoorgebouw op een gewilde locatie in Utrecht. Een markt die zich kenmerkt door een tekort aan kantoorruimte. Hierdoor is Helix bij uitstek geschikt voor ons Principal European Core Fund. Het gebouw biedt flexibele kantoorruimte van hoge kwaliteit die voldoet aan de veranderende aard van de vraag van gebruikers en vormt een aanvulling op de focus van het Principal European Core Fund op duurzame investeringen in onroerend goed.’

Tia Van Beek, Head of Netherlands at Principal Real Estate Europe: ‘Utrecht is een centraal gelegen stad in Nederland die de afgelopen jaren een sterke line-up van internationale bedrijven heeft aangetrokken met een jong en dynamische werknemers. Het Helix-gebouw is ontworpen en gebouwd om deze hoogopgeleide en mobiele doelgroep aan te trekken en te behouden. Deze groep vindt duurzaamheid en welzijn in een goede werkomgeving belangrijker dan de meer traditionele kantoorsettings. Het kantoorgebouw Helix sluit hier dan ook naadloos op aan net als op onze ESG-strategie.’

Raymon van Miltenburg, directie AM: ‘Met de overdracht van Helix aan Principal European Core Fund hebben we opnieuw een mijlpaal bereikt in ons streven naar kantoren die inspelen op de vraag van vandaag en de toekomst. Helix belichaamt dit gedachtengoed. Het is namelijk meer is dan een gebouw alleen omdat het zorg draagt om het welzijn en geluk van de gebruikers en een plek is waar mensen elkaar ontmoeten en zich ten volle kunnen ontplooien. Dat deze visie ten volle wordt omarmd door de markt geeft ons vertrouwen dat we op de juiste weg zitten. We feliciteren Principal Real Estate Europe, BAM Bouw en Techniek en Paul de Ruiter Architects van harte met het resultaat en wensen alle gebruikers een inspiratievolle nieuwe werkomgeving toe.’

Over AM

Inspirerende en duurzame leefomgevingen bedenken en ontwikkelen, dat is de passie van AM. Als betrokken gebiedsontwikkelaar plaatsen wij maatschappelijke uitdagingen in het hart van ons ontwikkelingsproces. Wij richten ons daarbij op de thema’s ‘Gedurfde duurzaamheid’, ‘Inclusieve stad’, ‘Healthy urban living and working’, ‘Stad- en gebiedmaker’ en ‘Gelukkig leven’. In samenwerking met overheden, vastgoedbeleggers, woningcorporaties, maatschappelijke organisaties, bewoners en overige vastgoedgebruikers ontstaan hierdoor bijzondere en kwaliteitsrijke gebieden om in te wonen, werken, winkelen en recreëren. AM, onderdeel van Koninklijke BAM Groep, zorgt hiermee voor kwaliteit van ruimte én kwaliteit van leven. Zie ook www.am.nl.

Principal Real Estate Europe

Principal Real Estate Europe is part of Principal Financial Group’s dedicated real estate business, Principal Real Estate Investors, which manages or sub-advises $88.1 billion in real estate assets globally (as of December 31, 2020). The group’s real estate capabilities cover all four quadrants encompassing public and private, equity and debt investment solutions. In Europe, Principal Real Estate Europe operates from offices in London, Frankfurt, Amsterdam, Paris, Lisbon, Luxembourg, Madrid and Milan, employing more than 100 staff who manage real estate across all asset classes in nine different countries.

Principal Global Investors

Principal Global Investors® leads global asset management at Principal®. As a multi-boutique firm, we bring a focused perspective and offer expertise across a host of asset classes. At our core, we are driven by our purpose to help investors and businesses achieve their financial goals. Our global investment professionals deliver investment solutions for public and private pension funds, foundations and endowments, central banks, insurance companies, sub-advisory arrangements, sovereign wealth funds and individual portfolios. Principal Global Investors manages approximately $544.9 billion in assets on behalf of over 800 institutional clients located in over 68 markets as well as retirement plans and individual clients, reflecting our worldwide market reach and experience and our commitment to high-quality research and service (as of December 31, 2020). To find out more, visit us at principalglobal.com.

Nadere informatie: AM, afdeling in- en externe communicatie, (030) 609 72 22 of communicatie@am.nl.

Illustraties in hoge resolutie zijn te downloaden bij het persbericht op www.am.nl