Van der Horst (BAM Infraconsult) fellow chartered engineer

(Nieuwsbericht Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI):) Den Haag, 30 juni 2021 - Technisch adviseur Aad van der Horst van BAM Infraconsult, het advies- en ingenieursbureau van BAM Infra Nederland, mag zich voortaan Fellow Chartered Engineer noemen. Hij kreeg de bijbehorende onderscheiding opgespeld op het bureau van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) in Den Haag.

De titel Fellow Chartered Engineer wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan een ingenieur die niet alleen uitblinkt in het eigen vakgebied, maar zich ook sterk maakt voor de groei van Chartered en Incorporated Engineering in Nederland en het ‘leven lang leren’ dat hierin centraal staat.

'Techniek is niet alleen een kwestie van iets maken, maar ook van communicatie', zei KIVI-directeur Miguel Delcour, die stelde dat Van der Horst de techniek 'echt op de kaart' heeft gezet dankzij het veelvuldige uitdragen van het belang ervan.

Scheppend denken, schouwend doen

'Ingenieurskunst is scheppend denken en schouwend doen, binnen de tijd die gegeven is', stelde Van der Horst in een dankwoord. 'Het draait om de succesvolle toepassing van kennis en kunde onder de gegeven omstandigheden.'

Oosterscheldekering, Maasvlakte en HSL

Van der Horst studeerde civiele techniek aan de TU Delft, waar hij sinds 2006 (emeritus) deeltijdhoogleraar is. In 2016 nam hij afscheid als statutair directeur van BAM Infraconsult, maar bleef in dienst als technisch directeur. Hij was betrokken bij een aantal grote infrastructuurprojecten, zoals de Oosterscheldekering, de Tweede Maasvlakte, de Stadsbrug bij Nijmegen en de HSL-afzinktunnels.

In de jaren met Van der Horst in de leiding groeide BAM Infraconsult uit tot een internationaal bureau van vierhonderd medewerkers met vestigingen in Panama, Dubai, Jakarta, Singapore en Perth.

Chartered engineer

Aad van der Horst werd in 2018 Chartered Engineer bij KIVI. Sindsdien zette hij zich in Chartered en Incorporated Engineering in Nederland en het bevorderen van een leven lang leren.

Vanwege zijn voorbeeldrol voor ingenieurs in het bedrijfsleven en het onderwijs en zijn stuwende rol in Chartered en Incorporated Engineering, besloot KIVI om Van der Horst de eretitel Fellow Chartered Engineer toe te kennen.

De titel Chartered Engineer is in 2015 in Nederland geïntroduceerd. KIVI kan hem toekennen als keurmerk voor de ervaring die een ingenieur in de praktijk in projecten en via trainingen heeft opgebouwd.

Versierselen

Van der Horst is de derde Fellow Chartered Engineer bij KIVI, na Jon Prichard van de Britse Engineering Council en scheepsbouwer Edward Heerema. Vanwege de anderhalvemeterverplichting was het Van der Horsts echtgenote die hem de versierselen mocht opspelden.

In 2016 is Van der Horst benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Klik hier voor het originele nieuwsbericht.