Voltooiing gebiedsontwikkeling Cruquiuswerf verrijkt Cruquiuseiland in Oostelijk Havengebied Amsterdam

Luchtfoto Cruquiuswerf

Amsterdam, 30 september 2021 -  Het door gebiedsontwikkelaar AM ontwikkelde Cruquiuswerf in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam nadert de voltooiing. Het plan Cruquiuswerf is onderdeel van de transformatie van het voormalige industrie- en havengebied Cruquiuseiland naar een aantrekkelijk woon-, werk- en verblijfsgebied. Deze gebiedsontwikkeling omvat 173 koopwoningen, 122 huurwoningen, twee commerciële ruimten, een bedrijfsgebouw van circa 2.150 m2 bvo en een parkeergarage. Alle koopwoningen zijn verkocht en de huurappartementen zijn vrijwel allemaal verhuurd. De huurwoningen en de commerciële ruimten zijn gerealiseerd in opdracht van ASR Dutch Core Residential Fund, het woningsfonds van a.s.r. real estate. Midvast is de investeerder van het bedrijfsgebouw.

Stadsdeelbestuurder Ivar Manuel: ‘Er gold slechts een aantal spelregels, AM is geheel vrij geweest in dit gebiedsontwikkelingstraject. Het eindresultaat mag er zijn. Door creativiteit en het diverse woningaanbod biedt Cruquiuswerf woonruimte aan verschillende doelgroepen. Dit is precies wat we nodig hebben tijdens de crisis op de woningmarkt. Doeltreffende, creatieve oplossingen die snel en kwalitatief goed opgeleverd worden.’

‘We zijn ervan overtuigd dat Cruquiuswerf haar bewoners en gebruikers een fijne woon-, leef- en verblijfomgeving biedt, nu en in de toekomst. Met de oplevering van de gehele gebiedsontwikkeling geeft AM invulling aan haar maatschappelijke thema’s ‘Stad- en gebiedmaker’ en ‘Inclusieve stad’. Dit door een aantrekkelijke, diverse en leefbare stad en leefomgeving te creëren, die betaalbaar blijft voor haar bewoners’, aldus Peter Heuvelink, directeur AM Noordwest.

Robbert van Dijk, fund director ASR Dutch Core Residential Fund: ‘Het ASR Dutch Core Residential Fund kiest er bewust voor om te investeren in een divers programma aan huurwoningen waarbij aandacht is voor betaalbaarheid. Hierdoor is wonen in een duurzame nieuwbouwwoning op een schitterende locatie in Amsterdam niet alleen voor de ‘happy few’ beschikbaar.’

Stedelijk wonen met aandacht voor ontmoeten

Het Cruquiuseiland ligt op een rustige locatie en toch binnen de ring van Amsterdam. De aanwezigheid van horeca en creatieve bedrijvigheid zorgt voor levendigheid in de wijk. Veel bewoners van de waterrijke Cruquiuswerf hebben een prachtig uitzicht op het Amsterdam Rijnkanaal en op de Nieuwevaart. Bewoners kunnen straks genieten van een fraai en openbaar toegankelijk groen binnengebied dat de diverse woongebouwen verbindt en ontmoeting faciliteert onder bewoners. Het project is ontworpen door KCAP. De realisatie was in handen van BAM Wonen.

Verschillende woonconcepten

Het woningaanbod is divers met zowel exclusieve als betaalbare koop- en huurwoningen. Binnen dit aanbod zijn er onder meer Friendswoningen (waarbij twee vrienden een woning delen), Live & Work Apartments (woning met een aparte praktijk- of werkruimte aan huis) en Townhouses (stadswoningen voor jonge gezinnen). Daarnaast zijn er 25 huurwoningen gerealiseerd in het middensegment waarbij doorstromers vanuit de sociale huur én medewerkers in sleutelberoepen (zoals in het onderwijs en zorg) voorrang kregen.

Gezondheid hoog in het vaandel

AM is vanuit haar maatschappelijke betrokkenheid om gezondheid te bevorderen vorig jaar ambassadeur geworden van de missie van de Hartstichting om samen met de vastgoedsector Nederland hartveiliger te maken. AM plaatst in haar nieuwbouwprojecten waaronder in Cruquiuswerf, automatische externe defibrillators (AED’s) en is hiermee de eerste gebiedsontwikkelaar die wil bijdragen aan het tot stand brengen van een landelijk dekkend AED-netwerk van 24/7 geregistreerde AED’s.

Duurzaamheid

Alle koop- en huurwoningen en de commerciële ruimten zijn voorzien van goede isolatie en uitgevoerd met een individuele lucht/water warmtepomp. De daken zijn voorzien van beplanting en/of zonnepanelen. Met het toepassen van de lucht/water warmtepomp zijn de woningen en de commerciële ruimten zonder gas uitgevoerd.

Nadere informatie: AM, afdeling in- en externe communicatie, (030) 609 72 22 of communicatie@am.nl.

Illustraties in hoge(re) resolutie zijn te downloaden bij het persbericht op www.am.nl.

Over AM

Inspirerende en duurzame leefomgevingen bedenken en ontwikkelen, dat is de passie van AM. Als betrokken gebiedsontwikkelaar plaatsen wij maatschappelijke uitdagingen in het hart van ons ontwikkelingsproces. Wij richten ons daarbij op de thema’s ‘Gedurfde duurzaamheid’, ‘Inclusieve stad’, ‘Healthy urban living and working’, ‘Stad- en gebiedmaker’ en ‘Gelukkig leven’. In samenwerking met overheden, vastgoedbeleggers, woningcorporaties, maatschappelijke organisaties, bewoners en overige vastgoedgebruikers ontstaan hierdoor bijzondere en kwaliteitsrijke gebieden om in te wonen, werken, winkelen en recreëren. AM, onderdeel van Koninklijke BAM Groep, zorgt hiermee voor kwaliteit van ruimte én kwaliteit van leven. Zie ook www.am.nl.

Over a.s.r. real estate

a.s.r. real estate beheert en investeert als vastgoedvermogensbeheerder namens haar opdrachtgevers al meer dan 125 jaar in woningen, winkels, kantoren en agrarische grond. Voor professionele beleggers beheert zij vijf Nederlandse vastgoedfondsen en individueel vermogensbeheermandaten voor (inter)nationaal vastgoed. a.s.r. real estate richt zich op de waardeontwikkeling van vastgoed op de lange termijn en is onderdeel van a.s.r., één van de grootste verzekeraars van Nederland.

Over Midvast

Midvast is een zelfstandige ontwikkelende en belegger in de Metropool Regio Amsterdam. Midvast ontwikkelt al meer dan 10 jaar projecten voor de markt én eigen beleggingsportefeuille. Midvast renoveert monumentale panden, herontwikkelt braakliggende terreinen of transformeert bestaande kantoorpanden. Daarnaast is Midvast ook actief als gebiedsontwikkelaar in o.a. Amsterdam Noord. Door de combinatie van ontwikkelaar en belegger commiteert Midvast zich langdurig aan haar ontwikkelingen, hecht zij waarde aan de kwaliteit van het vastgoed en directe omgeving en maakt zij hiertoe afspraken die reiken tot ver na de oplevering van de ontwikkeling.