Funderingsmachine Woltman 90DR-e klaar voor testfase

Gouda, 3 oktober 2022 -  BAM Infra Nederland is begin van het jaar samen met Woltman Piling & Drilling Rigs gestart aan de bouw van een volledig elektrische funderingsmachine: Woltman 90DR-e. Deze machine is klaar voor een nieuwe, belangrijke stap: de testfase.

Testfase

De Woltman 90DR-e is de eerste elektrische funderingskraan in Nederland. Om ervan zeker te zijn dat de kraan naar behoren werkt, wordt een uitgebreide testfase doorlopen. Tijdens deze testfase optimaliseren BAM en Woltman de software van de twee accupakketten en worden de batterijen op elkaar afgestemd, zodat ze onder alle omstandigheden veilig kunnen worden gebruikt. Daarnaast wordt het hart van de kraan getest: het functioneren van de elektromotoren.

Zero-emissie boorkraan in zwaarste segment

De nieuwe Woltman 90DR-e heeft een gewicht van 105 ton. Opgebouwd is deze boorkraan zo’n 36 meter hoog, 10 meter lang en 5 meter breed. Op een ingebouwd accupakket kan de kraan manoeuvreren. Een groot batterijpakket achterop drijft de boormachine aan. Op 1,2 megawattuur aan batterijcapaciteit draait hij volledig elektrisch.

Invulling aan duurzaamheidsstrategie

Zowel bij BAM als bij de Dieseko Group, waarvan Woltman deel uitmaakt, is duurzaamheid één van de centrale thema’s in de strategie. Samen investeren beide bedrijven in een duurzame en schone toekomst.