BAM verkoopt werkmaatschappij BAM Contractors bv aan Stadsbader

Bunnik, 15 februari 2022 – Koninklijke BAM Groep nv heeft overeenstemming bereikt met de Belgische bouwonderneming Stadsbader Group over de verkoop van de aandelen van werkmaatschappij BAM Contractors bv. De transactie, onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten, zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2022 worden afgerond. Partijen maken geen financiële details bekend over de transactie.

Koninklijke BAM Groep zal de activa van BAM Contractors bv per 2021 rapporteren als aangehouden voor verkoop. De desinvestering van BAM Contractors zal de balans van de Groep verkorten, de liquiditeit verminderen en het gebruik van garanties (bonding) verminderen. De transactie zal resulteren in een beperkt boekverlies, dat is opgenomen in de resultaten voor 2021 en niet van invloed is op de door BAM uitgesproken winstverwachting voor 2021. De Groep maakt de resultaten voor het boekjaar 2021 bekend op 17 februari 2022.

BAM Contractors, gevestigd in Brussel, heeft een leidende positie in de Belgische bouwmarkten voor infrastructurele en industriële projecten voor publieke en private opdrachtgevers. Het bedrijf heeft een jaaromzet van ruim € 190 miljoen en telt circa 400 medewerkers. Lopende projecten zijn onder meer de Scheldetunnel bij Antwerpen, de spoorbrug Genk en het Metro 3 Project in Brussel (verbindingstunnel Noordstation).

Het familiebedrijf Stadsbader is in 1946 opgericht te Harelbeke (nabij Kortrijk). Momenteel heeft het bedrijf dertien vestigingen in België en Frankrijk en beschikt het over een sterke reputatie voor het realiseren van infrastructurele werken, bouwprojecten en elektrotechnische werkzaamheden. Stadsbader heeft ongeveer 1.200 medewerkers, actief op 125 bouwplaatsen.

Ruud Joosten, CEO Koninklijke BAM Groep nv, zegt: ‘Wij zijn verheugd, dat we met Stadsbader Group een betrouwbare partner hebben gevonden voor de toekomstige ontwikkeling van BAM Contractors en de medewerkers. We herstructureren BAM's portfolio van bedrijven om ons te concentreren op markten en projecten waar we onze bewezen concurrentiekracht kunnen benutten en kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame oplossingen in de bouwsector. Na de succesvolle afronding van de desinvestering van onze werkmaatschappijen BAM Deutschland en BAM Galère vormt de voorgenomen verkoop van BAM Contractors een nieuwe belangrijke stap in het realiseren van onze strategie ‘Building a sustainable tomorrow’.’

Nadere informatie: