Opnieuw een wereldprimeur: elektrische krol jongste telg binnen onze duurzame familie

Gouda, 21 februari 2022 – Na de elektrische wals, de hybride sondeertruck en de elektrische asfaltspreidmachine breidt BAM Infra Nederland haar duurzame familie uit met een nieuwe wereldprimeur: de elektrische krol (krol-e).

Van dieselmotor naar volledig elektrisch

Samen met AMT Group bouwden we in een jaar tijd een op diesel aangedreven krol om naar de eerste volledig elektrisch aangedreven krol ter wereld. De dieselmotor van de acht jaar oude krol was aan vervanging toe, terwijl de krol zelf nog jaren meekan. Hét moment om aan de slag te gaan met elektrificatie.

Het verwisselbare batterijsysteem voor de krol ontwikkelde AMT Group samen met ELEO. De speciale opbouw zorgt voor maximale flexibiliteit in het gebruik van de batterijen. Het batterijsysteem bestaat uit vier verwisselbare batterijenpakketten van ieder 60 kWh. De elektrische krol kan ingezet worden met minimaal één batterijpakket. Met twee of meer pakketten werkt de krol op maximale kracht. Op vier volgeladen batterijpakketten is de elektrische krol naar verwachting tot acht uur inzetbaar. De verwisselbare pakketten bieden ook de mogelijkheid om de krol langer dan acht uur in te zetten. Dan werkt de elektrische krol op twee pakketten. De twee andere pakketten worden dan opgeladen, zodat de pakketten na acht uur verwisseld kunnen worden.

CO₂-besparing: 55.000 kilogram per jaar

Met de inzet van de elektrische krol besparen we jaarlijks 55.000 kilogram CO₂. Naast de emissievoordelen maakt de krol-e aanzienlijk minder geluid dan de op diesel aangedreven machines. Deze hydraulische machine is door haar veelzijdigheid op vrijwel alle projecten in te zetten. Krol-e is naast graafmachine ook geschikt als mobiele hijskraan en als hoogwerker.

De elektrische krol is uniek binnen de railsector. De komende periode onderzoeken we de mogelijkheden voor de oplaadinfrastructuur en testen we krol-e op verschillende projecten.

Continu verduurzamen

Als meest duurzame bouwbedrijf zoeken we continu naar mogelijkheden om verder te verduurzamen en zo een positieve milieu-impact te hebben op en in onze omgeving. We wachten niet af, maar nemen samen met partners zelf initiatief. Dat doen we onder andere door te investeren in duurzaam materieel.

Nadere informatie: Bert Ooms, woordvoerder BAM Infra Nederland, bert.ooms@bam.com of +31 (0)6 11 26 02 23.