Hoogheemraadschap van Rijnland zet met BAM in op verduurzaming afvalwaterproces

Zwanenburg, 4 april 2022 - De komende jaren gaat het Hoogheemraadschap van Rijnland aan de slag met drie zuiveringen in Noord-Holland. De werkzaamheden staan in het teken van renovatie, vervanging en uitbreiding. Rijnland kijkt naar de toekomst en wil met deze werkzaamheden een belangrijke stap zetten in het verbeteren van de zuiveringsresultaten en de inzet van duurzame energie. BAM Energie & Water is na een aanbesteding geselecteerd voor de aanleg van de transportleiding tussen Haarlem-Schalkwijk en Zwanenburg en de slibleiding tussen Zwanenburg en Haarlem Waardepolder.

Werkzaamheden

De twee zuiveringen (Heemstede en Haarlem-Schalkwijk) zijn aan het einde van hun technische levensduur. Rijnland heeft ervoor gekozen om deze zuiveringen te vervangen voor transportgemalen. Op deze manier kan al het afvalwater in de regio rond Haarlem en de Haarlemmermeer op één centrale plek gezuiverd worden, namelijk bij de zuivering in Zwanenburg. Om deze capaciteit aan te kunnen, wordt de zuivering in Zwanenburg uitgebreid en krijgt deze meteen een grote onderhoudsbeurt.

Samenwerking, duurzaamheid en risicobeheersing

Na een geslaagde en intensieve aanbestedingsperiode zijn de werkzaamheden aan drie bouwers gegund. Deze hebben hun plannen ingediend op de EMVI-criteria samenwerking, duurzaamheid en risicobeheersing. Zij zullen zich eerst bezig houden met voorbereidende werkzaamheden. Vanaf eind 2022 gaat daadwerkelijk de schop in de grond. Volgens planning wordt begin 2025 het nieuwe afvalwatersysteem in gebruik genomen.

Het leggen van de transportleiding tussen Haarlem-Schalkwijk en Zwanenburg en de slibleiding tussen Zwanenburg en Haarlem Waardepolder is gegund aan BAM Energie & Water, het bouwen van de transportgemalen Haarlem-Schalkwijk en Heemstede aan Vobi Infra en de renovatie en uitbreiding van de zuivering aan Mobilis.

Zuiveren

Rijnland zuivert afvalwater van huishoudens en bedrijven. Hiermee dragen we bij aan een goede volksgezondheid, een goede waterkwaliteit en een gezonde leefomgeving. Rijnland zuivert het afvalwater volgens de normen en zo efficiënt mogelijk. En zo duurzaam mogelijk door minder energie en grondstoffen te gebruiken en meer schone energie en grondstoffen terug te winnen uit het afvalwater.

 Over BAM Energie & Water

BAM Energie & Water is dé partner voor infrastructurele verbindingen in Nederland. Met landelijke en lokale klanten realiseren wij duurzame, innovatieve oplossingen voor actuele maatschappelijke ontwikkelingen zoals de energietransitie, verstedelijking en elektrisch vervoer. Wij leiden energie en water letterlijk in goede banen, van de bron tot bij de eindgebruiker. Van het aanleggen van ondergrondse infrastructuur tot het plaatsen van slimme meters en laadpalen. Dit maakt ons al jaren tot een toonaangevende partner voor landelijke energie- en waterbedrijven en tal van regionale (industrie)bedrijven, projectontwikkelaars en terreinbeheerders.

Nadere informatie: BAM Energie & Water, Bart Hogenbosch, bart.hogenbosch@bam.com.