Testnet waterstof geopend op EnTranCe-terrein in Groningen

Groningen, 11 mei 2022 - Op het EnTranCe-terrein in Groningen hebben de netwerkbedrijven RENDO en Cogas en BAM Energie & Water een test- en opleidingsomgeving gerealiseerd voor waterstofdistributie. Woensdag 11 mei 2022 hebben de betrokken partijen het waterstoftestnet officieel geopend.

In deze testomgeving kunnen technici ervaring opdoen met betrekking tot veiligheid, werkinstructies en verschillende simulaties in beheer en onderhoud. Deze ervaring is nodig om in de nabije toekomst waterstof ook veilig in de praktijk te kunnen brengen.

Ervaring opdoen met waterstof

De netwerkbedrijven hebben ruime ervaring met de distributie van aardgas. Waterstof heeft echter andere kenmerken dan aardgas, waardoor andere beheersmaatregelen, zoals werkinstructies, nodig zijn. In de test- en opleidingsomgeving kunnen we in de praktijk testen hoe we met waterstof in een distributienet omgaan. Zo leren we hoe we op een veilige manier waterstof kunnen vervoeren door een bestaand aardgasdistributienet.

Eddy Veenstra (directeur NV RENDO Holding): ‘Waterstof gaat een belangrijke rol spelen binnen de energietransitie. De distributie van waterstof door het gasnet moet goed getest worden. Veiligheid staat voorop. De ervaringen op EnTranCe spelen al dit jaar een belangrijke rol bij de realisatie van de Waterstofwijk in Hoogeveen.’

Gerald de Haan (algemeen directeur Cogas): ‘Het waterstoftestnetwerk bij EnTranCe is voor Cogas en onze netbeheerder Coteq een belangrijke eerste stap om kennis en ervaring op te doen met waterstof. Wij willen voor 2030 waterstof ready te zijn; dat betekent dat het voor ons dan business-as-usual is om waterstof toe te passen. Dit proefnetwerk is daarin de eerste stap, om gezamenlijk kennis en ervaring op te bouwen. Deze kennis en ervaring gebruiken we om de volgende stap in ons eigen verzorgingsgebied te realiseren. Daarvoor werken we nu samen met de Twente Safety Campus om een unieke onderzoeks- en trainingslocatie te ontwikkelen voor veiligheidsvraagstukken.’

Frank Kattier (directeur BAM Energie & Water): ‘Wij zien het waterstoftestnet als een belangrijke stap om groene waterstof toe te passen in de gebouwde omgeving. Met dit testnet kunnen onze monteurs ervaring opdoen, kunnen we met elkaar leren en verbeteren en zijn we goed voorbereid op het aanleggen van waterstofnetten in de gebouwde omgeving.’

Gebruikt materiaal

RENDO, Cogas en BAM zetten in de testomgeving bewust materialen in die al eerder zijn gebruikt in het gasnetwerk, zoals gebruikte stukken gasdistributieleiding en een gasstation. Op deze manier kan worden getest hoe waterstof veilig kan worden vervoerd in het bestaande gasnetwerk.

Het waterstof testnet heeft een open karakter waar verschillende partijen kennis en ervaring kunnen opdoen. Het distributienet wordt in eerste instantie gevoed door 100% waterstof, maar optioneel is een mix van aardgas en waterstof mogelijk.

De test- en opleidingsomgeving is onderdeel van de Groene Waterstof Booster die mogelijk is gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland.