Nieuwe laag asfalt voor Vliegbasis Woensdrecht

Gouda, 13 juni 2022 - Het was een race tegen de klok. Met 85 vrachtwagens asfalt, achttien walsen en negen asfalteermachines heeft BAM Infra Nederland op de start- en landingsbaan van Vliegbasis Woensdrecht een nieuwe laag asfalt aangebracht. Een immense opdracht vol vakmanschap in twee dagen tijd.

12.500 ton nieuw asfalt

Zo’n 80.000 vierkante meter start- en landingsbaan heeft BAM voorzien van een nieuwe laag asfalt van 12.500 ton. Op de 45 meter brede baan leggen negen asfaltmachines naast elkaar het asfalt aan. Terwijl 85 vrachtwagens continu vers asfalt aanvoeren, zo'n 230 ladingen in acht uur tijd. Bram de Mooij, bedrijfsleider bij BAM Infra Nederland: ‘Zo'n megaklus blijft speciaal, zelfs voor de weinige concerns die ze aankunnen. Je krijgt zo'n order alleen als je recente, aantoonbare ervaring hebt met het asfalteren van vliegvelden. Defensie stelt extreem hoge kwaliteitseisen. We leggen daarom alleen volledig nieuw asfalt. Voor een project als dit draaien we heel fijn, dicht asfalt met een hoog percentage bitumen om te voorkomen dat er steentjes losraken.’Met drones, scanners en warmtekaarten sturen we chauffeurs indien nodig bij via hun tablet. Wel recycleren we de 12.500 ton asfalt van de tussen- en deklaag die we eerst af hebben gefreesd. Deze verwerken we in bijvoorbeeld andere projecten.’

Vakmanschap

Bij het aanbrengen van de nieuwe tussenlaag op maandag 30 en dinsdag 31 mei zijn van 7.30 tot 16.30 uur tussen de 150 en 170 man op de been. In V-vorm bewegen de asfalteermachines zich voort. Onderling houden ze de juiste afstand aan. De walsen rijden er precies kort genoeg achteraan, in een constante snelheid. Zo werken ze nauwkeurig samen om over de gehele breedte van de baan van 45 meter één strakke laag te krijgen. Asfaltcentrales in de omgeving draaien continu voor deze opdracht. Eén centrale kan 200 ton per uur draaien, maar dit project vraagt meer. Bergen op Zoom en Den Bosch draaien vrijwel volle bak, het overige asfalt komt uit Roosendaal en Rotterdam. Centrales ook dicht in de buurt van de vliegbasis, vanwege het filerisico. Deze twee dagen asfalteren we elders in Nederland vrijwel niets. Anders dan bij normale asfalteerprojecten krijgen medewerkers lunchpakketjes op de walsen en machines. Onderbrekingen zijn funest voor de vereiste vlakheid van de baan. ‘De asfalteermachines moeten 3,8 à 4 meter per minuut afleggen. Zak je daaronder, dan krijg je oneffenheden. En vanwege de snelheid van een F16 moet de baan juist heel mooi vlak zijn. Die landen en stijgen met zo'n geweld, dat je geen gehobbel kunt hebben. Daarnaast moet het asfalt een stroefheid hebben die past bij het remvermogen van zo’n straaljager’, ligt Bram de Mooij toe.

Hoge eisen vliegveiligheid

De kwaliteit van het asfalt op Vliegbasis Woensdrecht controleren we voortdurend. Als Defensie het zou afkeuren, moeten we weer afschrapen en opnieuw beginnen. Vooraf aan de opdracht hebben we daarom op onze BAM-locatie in Bergen op Zoom een proefvak aangelegd. Kapitein Marcel Schouten, woordvoerder van Vliegbasis Woensdrecht: ‘De straalmotoren in een F-16 zuigen van alles naar binnen. Loskomende steentjes kunnen veel schade veroorzaken aan de motor. En dat willen we natuurlijk voorkomen. Vliegveiligheid staat bij ons voorop.’ Vandaar dat naast dagelijkse visuele inspecties naar scheurtjes en oneffenheden door de luchtverkeersleiding, plus drie technische schouwrondes per jaar, de Luchtmacht elk decennium al haar tien banen een keer laat vernieuwen.

Strakke planning

Deze opdracht vraagt om een zeer strakke planning. ‘Personeel en materieel moet je inplannen, met back-ups, en rekening houden met het weer. Het besluit tot asfalteren let nauw. Alle informatie komt in een beslismodel en dan volgt er nog overleg voor we groen licht geven. Wat miezer kunnen we opvangen, hoosbuien of onweer niet. En je wilt het ‘s ochtend niet hoeven afblazen als je asfaltcentrale al sinds middernacht draait’, zegt Bram de Mooij. ‘We hebben drie maanden voorbereiding nodig voor zo'n zeven dag werk. Half mei konden we voor het eerst aan de slag. We zijn gestart met het aanvoeren van materiaal en het afschrappen van de oude asfalt deklaag. Volgens leggen we in twee dagen de nieuwe deklaag aan in een raptempo maar wel met uiterste nauwkeurigheid en zorgvuldigheid. Halverwege juni gaat de baan tussendoor even vijf dagen open zodat er vliegtuigen van en naar Fokker kunnen. Daarna volgt nog vier weken afwerking. We brengen op de deklaag een speciaal voorgeschreven coating aan tegen het slippen. Ook de markering en bebording maken we dan in orde. Ook brengen we nog 22.000 vierkante meter coating aan op betonverhardingen naast de baan en veertien kilometer aan voegen tussen beton, goten en baan. Op 15 juli leveren we de nieuwe start- en landingsbaan op en komen de talloze vliegbewegingen van de PC-7-lestoestellen en F16's van de Luchtmacht weer op gang.’

Main Support Base van de Koninklijke Luchtmacht

Vliegbasis Woensdrecht is de Main Support Base van de Koninklijke Luchtmacht. Op de vliegbasis zijn twee onderdelen gevestigd. Die zorgen voor opleidingen, meteorologische ondersteuning, logistiek en onderhoud voor de gehele luchtmacht en Defensie. Naast lesvliegtuigen van de luchtmacht gebruiken de andere vliegbases en civiele medegebruikers de vliegbasis voor training en onderhoud.