Collectieve zonne-energie in Hart van de Waalsprong Nijmegen

Nijmegen, 25 augustus 2022 - Ontwikkelcombinatie Hart van de Waalsprong, een samenwerking van gebiedsontwikkelaars AM en VanWonen, heeft een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met stichting Wiek-II voor het aanleggen en exploiteren van een zonnedak op het parkeerhuis. Bewoners en ondernemers van de wijk Hart van de Waalsprong in Nijmegen kunnen participeren in de coöperatieve vereniging die voor deze duurzame energievoorziening wordt opgericht. De opgewekte energie is beschikbaar voor alle bewoners en bedrijven in Hart van de Waalsprong.

Het zonnedak op het parkeerhuis Bliek, in het Hart van de Waalsprong, biedt ruimte voor ruim 1200 PV-panelen met een geschatte opbrengst van 370 MWh per jaar. Hiermee levert deze voorziening een belangrijke bijdrage in de ambitie om deze gebiedsontwikkeling volledig energieneutraal te realiseren, conform de energieneutrale EPC-norm 0.

Coöperatieve vereniging

Bewoners en ondernemers kunnen lid worden van de coöperatieve vereniging de Buren van Bliek. De leden worden samen eigenaar van het zonnedak. De opgewekte stroom gaat rechtstreeks naar hun woningen en winkels. Een vervolgstap is dat op zonnige dagen het teveel aan energie wordt opgeslagen in een buurtbatterij. Zo zijn de Buren van Bliek altijd verzekerd van voldoende stroom, ook als de zon niet schijnt. Door de inzet van slimme technologie kunnen de deelnemers hun verbruik op de voet volgen en kan de lokaal opgewekte energie steeds slimmer worden ingezet. Zo bepalen de Buren van Bliek straks zelf op welk moment ze stroom nodig hebben. Daarmee wordt energie bespaard en houden bewoners hun energiekosten in eigen hand.

René Steman, projectdirecteur namens VanWonen voor Hart van de Waalsprong: “Wij zijn blij met Wiek-II als partner voor het zonnedak. Zij hebben de ervaring met duurzame energieopwekking, zijn lokaal bekend en gaan samen met bewoners en ondernemers in Hart van de Waalsprong de energiecoöperatie vormgeven.”

Thijs Huis in het Veld, projectdirecteur namens AM voor Hart van de Waalsprong vult aan: ‘Vandaag zetten we een belangrijke stap op weg naar het eerste energieneutrale winkelcentrum van Nederland. Dit innovatieve zonnedak is daarnaast een gebiedsvoorziening waar alle bewoners en ondernemers van het gebied straks baat bij hebben.’

Pim de Ridder, directeur van Wiek-II: ‘Met het zonnedak op parkeerhuis Bliek bouwen we aan een nieuwe energievoorziening, die past bij een nieuwe wijk. De wijkbewoners en ondernemers krijgen groene stroom, direct van de bron in hun huis. Samen met de Buren van Bliek beslissen ze mee over de energieprijs. Zo geven we mensen de regie over hun eigen energie.’

Duurzaam en comfortabel wonen

Bij de ontwikkeling van Hart van de Waalsprong is aandacht besteed aan de toekomst. Duurzaamheid en comfort spelen een grote rol. Alle woningen zijn aangesloten op stadsverwarming en voorzien van vloerverwarming. Zonnepanelen leveren een bijdrage aan het terugdringen van de kosten van het stroomverbruik. Er is ook aandacht voor een gezonde en groene leefomgeving. Hart van de Waalsprong wordt het eerste energieneutrale winkelcentrum van Nederland. Met zonnepanelen, een zonnedak, natuurinclusieve gevels, wadi’s, waterbergende daken en veel openbaar groen.

Planning

Tijdens informatiebijeenkomsten is er voor toekomstige bewoners gelegenheid om zich ook aan te melden bij de coöperatie. De realisatie van het zonnedak start in oktober 2022; de start van de exploitatie is voorzien vanaf november 2022 wanneer de eerste bewoners hun intrek nemen in hun woning in Hart van de Waalsprong.

Hart van de Waalsprong

Hart van de Waalsprong ligt in de wijk Hof van Holland. De nieuwste wijk van Nijmegen-Noord is gunstig gelegen tussen Spiegelwaal, Graaf Alardsingel en spoorlijn. Hart van de Waalsprong vormt, zoals de naam al aangeeft, hét woon- en winkelhart van de Waalsprong. De bereikbaarheid is goed, zowel met de auto, fiets en het OV (station Lent ligt op loopafstand).  Hart van de Waalsprong ligt daarnaast dicht bij de Waal, de uiterwaarden en het centrum van Nijmegen. In Hart van de Waalsprong komen 500 koop- en huurwoningen (waarvan 101 sociale huurappartementen) en ruim 35 winkelunits met gezellige horecagelegenheden. De nieuwe stadswijk heeft een uitgesproken karakter door zichtbare duurzaamheid, door water en groen, spannende stedelijke architectuur en een opvallend centraal plein.

Meer informatie is te vinden op www.hartvandewaalsprong.nl.