BAM Wonen en Vincio Wonen verduurzamen 196 woningen in Heerlen

Heerlen, 31 januari 2023 - Vincio Wonen en BAM Wonen hebben een bouwteamovereenkomst getekend voor deels renovatie en deels sloop/nieuwbouw van in totaal 196 woningen in de wijk Meezenbroek in Heerlen. Het plan wordt in de komende jaren gefaseerd aangepakt om de overlast te beperken in de wijk en de leefbaarheid te behouden. BAM Wonen start met het verduurzamen van minimaal 24 woningen in 2023. De meeste woningen worden gerenoveerd aan de binnenkant en geïsoleerd aan de buitenkant. Een aantal woningen wordt vervangen door nieuwbouw. De woningen voldoen straks aan nieuwe duurzaamheidsnormen en hierdoor worden de woningen comfortabeler, mooier en energiezuiniger.

Verduurzamen woningen Meezenbroek

Sjraar Canjels, bestuurder woningcorporatie Vincio Wonen: ‘De komende jaren staan voor ons in het teken van het verduurzamen van onze woningen. In totaal zullen we zo’n 1.700 woningen aanpakken. De woningen voldoen straks aan nieuwe duurzaamheidsnormen en hierdoor worden de woningen comfortabeler, mooier en energiezuiniger. De bewoners gaan dus fijner wonen en minder energie gebruiken.’’

Bouwpartner

Voor de bouw van de woningen in Meezenbroek werken we samen met BAM Wonen.

Jeffry Savelkoul, commercieel directeur bij BAM Wonen: ‘We zijn blij dat Vincio Wonen ons als bouwpartner heeft gekozen voor het verduurzamen van de wijk Meezenbroek. De wijk Meezenbroek is een voormalige mijnwerkerskolonie met karakteristieke woningen. Samen met architect Jules Beckers zorgen we voor behoud van de authentieke sfeer van de wijk.’

Gefaseerde aanpak

Het project wordt gefaseerd aangepakt om de overlast (vrachtverkeer, parkeerproblemen) te beperken in de wijk en de leefbaarheid te behouden. Een aantal woningen aan de Kasteellaan is in deze eerste fase aan de beurt. Dat betekent ook dat er nog veel woningen zijn in Meezenbroek waar dit jaar niet mee gestart wordt. Deze bewoners worden geholpen om hun energielasten nu te verlagen. In overleg met de huurdersbelangenvereniging Vincio Wonen en de ambassadeursgroep van Meezenbroek zijn en worden in januari en februari tochtwerende maatregelen aangebracht in deze woningen.

De eerste bewonersbijeenkomst heeft vorig jaar plaatsgevonden en begin dit jaar zijn BAM Wonen en Vincio Wonen bij alle bewoners (van de eerste fase) thuis geweest voor de zogenaamde ‘warme opname’. Kasteellaan 59 is het inloophuis. Een woning waar bewoners en ook omwonenden kunnen binnenlopen met vragen. In de inloopwoning kunnen mensen de plannen bekijken en zien welke verduurzamingsmaatregelen er komen.

Nadere informatie: