AM en Woonplus Schiedam slaan handen ineen voor toekomstbestendige gebiedsvisie Groenoord-Zuid in Schiedam

Schiedam, 24 maart 2023 -  Gebiedsontwikkelaar AM gaat samen met Woningcorporatie Stichting Woonplus Schiedam een gebiedsvisie opstellen voor de buurt Groenoord-Zuid in Schiedam. Genoemde partijen hebben hiervoor op 23 maart 2023 een intentieovereenkomst getekend. Er wordt een haalbaarheidsonderzoek gestart om de mogelijkheden van de locatie nader in kaart te brengen. Het doel is om de buurt sterker en toekomstbestendig te maken met onder meer aandacht voor het creëren van passende woningen voor verschillende doelgroepen, leefbaarheid en verduurzaming. In de visie wordt het ontwikkelen en realiseren van circa 200 nieuwbouwwoningen voorzien.

Ondertekening

Emile Klep, directeur-bestuurder Woonplus Schiedam, en Annemarie Jol, adjunct-directeur AM Zuidwest.

Aandacht voor leefbaarheid en hoge kwaliteit openbare ruimte

De gebiedsvisie is gericht op het toevoegen van een passend woningaanbod voor verschillende doelgroepen, verbetering van de structuur en functionaliteit van de wijk en een hogere kwaliteit van de openbare ruimte en voorzieningen. Hierbij spelen leefbaarheid en energietransitie een belangrijke rol. Het woonprogramma bestaat uit zowel sociale woningbouw bestemd voor onder meer senioren (met een migratieachtergrond) als uit vrije-sectorwoningen. Ook is het de ambitie de wijk aan te sluiten op het warmtenet.

Voor het onderzoek en het opstellen van de gebiedsvisie gaan AM en Woonplus in gesprek met stakeholders uit de buurt en de stad. Op deze manier worden behoeften, wensen en ideeën in een vroeg stadium in de visievorming meegenomen. De gebiedsvisie wordt opgesteld in samenwerking met BAM Wonen en KOW architecten.

Groenoord-Zuid

De wijk Groenoord is een ruim opgezette naoorlogse stadswijk in het noorden van Schiedam, gebouwd in de jaren zestig. In de wijk staan met name appartementengebouwen met daarnaast eengezinswoningen. Een groot deel van de woningen is in bezit van Woonplus. De wijk heeft relatief veel groen en is goed ontsloten op het openbaar vervoer en wegennet. De intentie is om Groenoord-Zuid te herontwikkelen naar een gemengd stedelijk milieu met een kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte en verschillende woningtypen voor diverse sociaaleconomische doelgroepen.

Kaart Groenoord-Zuid

Over AM

Inspirerende en duurzame leefomgevingen bedenken en ontwikkelen, dat is de passie van AM. Wij werken samen met belanghebbenden op basis van conceptuele kracht, innovatie en co-creatie. AM legt de lat hoog als het gaat om gebiedsontwikkeling en geeft invulling aan haar missie aan de hand van vijf kernthema’s: Gedurfde duurzaamheid, Inclusieve stad,  Healthy Urban Living & Working, Stad- en gebiedmaker en Gelukkig leven. Geïnspireerd door deze maatschappelijke thema’s, leggen wij in het bijzonder het accent op betaalbaar wonen en klimaatpositieve gebiedsontwikkeling.  Wij doen dit betrokken, creatief, daadkrachtig, transparant en vol bezieling. In samenwerking met overheden, vastgoedbeleggers, woningcorporaties, maatschappelijke organisaties, bewoners en overige vastgoedgebruikers ontstaan hierdoor bijzondere en kwaliteitsrijke gebieden om in te wonen, werken, winkelen en recreëren. AM, onderdeel van Koninklijke BAM Groep, zorgt hiermee voor kwaliteit van ruimte én kwaliteit van leven. Zie ook www.am.nl.

Nadere informatie: AM, afdeling communicatie, (030) 609 72 22 of communicatie@am.nl.

Illustraties in hoge resolutie zijn te downloaden bij het persbericht op www.am.nl