BAM Specials bedrijven behalen Trede twee op Prestatieladder Socialer Ondernemen

Bunnik, 14 maart 2023 - Na een audit door PSO Nederland hebben de bedrijven die deel uitmaken van BAM Specials (onderdeel van Koninklijke BAM Groep nv), het PSO-keurmerk Trede 2 behaald. BAM Specials-bedrijven zetten zich meer dan gemiddeld in voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt en komen daarom in één keer binnen op Trede 2.

Marjolein Kerklaan en Jan Theo Hoefakker

Marjolein Kerklaan (directeur HR BAM Specials) en Jan Theo Hoefakker (directeur Zakelijke Markt PSO-Nederland).

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een wetenschappelijk onderbouwd certificeringsysteem, ontwikkeld door TNO. Het maakt inzichtelijk in welke mate bedrijven bijdragen aan de werkgelegenheid van personen met een kwetsbare arbeidspositie. De PSO is ontwikkeld om bedrijven – van MKB tot multinational – te stimuleren meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De PSO bestaat uit vier prestatieniveaus, waarvoor bedrijven een keurmerk kunnen krijgen – van Aspirant status tot en met Trede 3. BAM Specials haalde direct al Trede twee. Dit heeft BAM onder meer te danken aan haar inclusiebeleid en het inkopen bij PSO-gecertifieerde bedrijven. BAM zal de PSO inzetten als instrument voor de vormgeving en uitvoering van het diversiteit- en inclusiebeleid en als invulling van SROI-verplichtingen bij aanbestedingen.

Praktisch en eerlijk

Marjolein Kerklaan, directeur HR BAM Specials: 'De PSO is een belangrijke tool in ons diversiteit- en inclusiebeleid. De PSO faciliteert een praktische en eerlijke manier om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam te plaatsen bij BAM. We zien helaas nog te vaak dat social Return uitmondt in een administratieve en contractuele opgave waardoor de aandacht voor het individu naar de achtergrond verdwijnt.

Het PSO-keurmerk inzetten bij aanbestedingen verlaagt de administratieve lasten en vergroot het succes van duurzame plaatsingen naar aanleiding van gewonnen aanbestedingen. Daarmee levert de PSO een positieve business case op, omdat steeds meer publieke opdrachtgevers het keurmerk accepteren bij invulling van de social return verplichting.'

BAM Specials

In BAM Specials opereren in samenhang elf business units (‘specials’) met specifieke expertise in zowel woning- als utiliteitsbouw. Veel van de activiteiten van de business units zijn gericht op ontwikkelingen op de vlakken van digitaal ontwerp en engineering, industrialisatie, circulariteit, modulariteit, energietransitie, energie en water, telecom en nieuwe technologieën. Door de bundeling van deze vernieuwende activiteiten geeft BAM versnelling aan innovaties en verstevigt zij haar leidende positie in de markt. En leveren de business units een belangrijke bijdrage aan de BAM-strategie Building a sustainable tomorrow.

De BAM Specials-bedrijven die PSO Trede 2 hebben behaald, zijn: BAM Industrie, BAM Modulair, BAM Materieel, BAM Energy Systems, BAM Telecom, BAM Energie & Water, Interflow, Stam en Landman/Gevelelementen Noord-Holland, Schakel & Schrale en b.Home. Bouwbedrijf Pennings beschikt over PSO Trede 3.

PSO-Nederland

PSO-Nederland is de regieorganisatie van het TNO-keurmerk ‘Prestatieladder Socialer Ondernemen’. De organisatie is opgericht in 2008 vanuit de drive om de participatie van mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt te stimuleren. In 2012 werd het eerste PSO-certificaat uitgegeven. Het enige certificaat in Nederland dat inzicht geeft in welke mate een organisatie meer dan gemiddeld sociaal onderneemt op het gebied van arbeidsparticipatie diversiteit en inclusie (D&I). Daarnaast stelt het organisaties in staat om de impact die ze maken met D&I zichtbaar te maken voor hun stakeholders. Ongeveer 1.500 entiteiten beschikken inmiddels over een PSO-certificaat. Ruim 200 gemeenten passen PSO inmiddels toe bij SROI in aanbestedingen.

Nadere informatie: BAM Specials, Bart Hogenbosch, bart.hogenbosch@bam.com.