Adelante in Hoensbroek vandaag feestelijk heropend

(Persbericht Adelante:) Hoensbroek, 16 september 2016 - In aanwezigheid van vele genodigden, medewerkers, vrijwilligers en (ex-)revalidanten is op 16 september 2016 Adelante in Hoensbroek officieel heropend. Na bijna drie jaar intensief verbouwen is er een nieuwe omgeving ontstaan waarmee Adelante en in het bijzonder haar cliënten weer jaren vooruit kunnen. Het gebouwencomplex is helemaal klaar voor de toekomst.

Er waren in Hoensbroek onder andere 50.000 kilo staal, 35 kilometer kabel, 10.000 gipsplaten, bijna 5.000 liter verf, 17 kilometer koel- en koperleidingen, zo’n 3.000 vierkante meter asfalt, 130 toiletten, 100 nieuwe bomen, 154 verhuizingen, 320.000 manuren en niet te vergeten 3.750 liter koffie nodig om die transformatie naar de toekomst te maken. Wat Frencken Scholl Architecten en Mertens Bouwbedrijf al eerder lukte in Valkenburg, is de bouwpartners BAM, ENGIE Services en Widdershoven Architecten ook in Hoensbroek gelukt om binnen budget de wensen van Adelante te vertalen naar een duurzaam pand dat aansluit bij de zorgbehoeften van vandaag en morgen.

Gescheiden wegen

Vele vierkante meters kantoorruimte hebben plaatsgemaakt voor multifunctionele werkplekken dicht bij de cliënt. De in- en externe infrastructuur is verbeterd en er is een overzichtelijke routing aangebracht met  ‘gescheiden’ wegen voor cliënten en leveranciers. Er zijn nieuwe liften geplaatst en het beddenhuis is vernieuwd. Overal stroomt daglicht naar binnen en het nieuwe restaurant heeft prachtig uitzicht op het park.

Behandelplein

Indrukwekkend middelpunt vormt het behandelplein. Langs en op dat plein werken de cliënten van Adelante keihard aan hun herstel en terugkeer naar de maatschappij. De nieuwe ruimtes rond het behandelplein zijn zo ontworpen dat ze het behandelproces ondersteunen. Voor elke behandelfase zijn er speciale ruimtes met daarbij horende apparatuur. Ze zijn opgebouwd van diagnose-gebonden omgevingen tot diagnose-overstijgende omgevingen. In drie fasen leren cliënten vaardigheden aan, om ze daarna zonder na te denken te doen en om wat ze hebben aangeleerd uiteindelijk in praktijk te kunnen brengen.

Er is ook een nieuw zwembad en therapiebad, een fitnessplein en een sporthal. De gasten konden 16 september op eigen gelegenheid of onder leiding van een medewerker alle nieuwe ruimten bezichtigen en zich laten informeren over het ‘Anders werken’ bij Adelante.

Officiële opening

Acht topsporters met een beperking en acht bestuursvoorzitters van ketenpartners van Adelante namen om 16.00 uur de opening voor hun rekening. Twee aan twee plaatsten zij bij de hoofdingang een letter op de rand van de vijver waarna het woord DOORgaan ontstond. Vervolgens werd het beeld van Lou Thissen onthuld dat ook de toepasselijke titel DOORgaan draagt. Doorgaan en het beste uit jezelf halen. Dat is waar Adelante voor staat.

MINI voor revalidanten

Een ander speciaal moment was er eerder die middag. Bij het oefenhuis op het behandelplein mocht voorzitter van de Raad van Bestuur Adelante, Jean-Paul Essers, de sleutel in ontvangst nemen van een gloednieuwe driedeurs MINI. Dit mooie cadeau werd aangeboden door BAM Bouw en Techniek, ENGIE Services Zuid en Keram MINI Maastricht en biedt cliënten de mogelijkheid één van hun dagelijkse vaardigheden te oefenen op weg naar nieuwe zelfstandigheid.