Architect Mecanoo ontwerpt nieuw Zaans Medisch Centrum

Zaandam, 8 januari 2013 - Het ZMC heeft na een grondig selectieproces uit vijf gerenommeerde architectenbureaus gekozen voor Mecanoo architecten als architect voor de nieuwbouw van het ziekenhuis.

Mecanoo is gekozen op basis van een flink aantal criteria. Onder andere de kwaliteit van de architectuur, de goede samenhang van het ziekenhuisontwerp met de Zaanse omgeving, en vanwege de onderscheidende ontwerpfilosofie voor het ziekenhuis.

Het ZMC heeft in Mecanoo een partner gevonden die in staat is om een efficiënt en compact ziekenhuis te realiseren dat de verschillende functies van het ZMC goed kan ondersteunen en zichtbaar maakt. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het acute centrum, het dagbehandelingscentrum, het pijncentrum en het Bevalcentrum. Verder is van groot belang dat het ziekenhuis een bijdrage levert aan de voorspoedige genezing van onze patiënten, door een aangename en functionele omgeving in de kliniek en in de poliklinieken te bieden, het healing environment.

Uniek is dat het ziekenhuis, de ontwikkelaar Vitaal ZorgVast, de bouwer BAM en Mecanoo als architect van begin af aan intensief gaan samenwerken en dat doen vanuit dezelfde lean-filosofie. Mecanoo heeft daarvoor een sterk team samengesteld en laat zich ondersteunen door ingenieursbureau Royal Haskoning DHV.

Mecanoo vult haar rol als architect in vanuit een innovatieve architectonische visie, waarin maatschappelijke betrokkenheid en de rol van de toekomstige gebruikers voorop staat. Mecanoo heeft in binnen- en buitenland laten zien dat zij functionele architectonische vernieuwing omarmt.

Rob Dillmann, voorzitter Raad van Bestuur: ‘Wij verheugen ons zeer op de samenwerking met Mecanoo. Wij denken dat binnen de strakke kaders (in tijd en geld) Mecanoo een ziekenhuis kan realiseren dat onderscheidend en toonaangevend zal zijn. Voor ons is van belang dat het toekomstbeeld van het ZMC door Mecanoo goed kan worden vormgegeven. De combinatie van visie en maatschappelijke betrokkenheid sluit goed aan bij de kernwaarden van het ZMC.’

Nadere informatie: Zaans Medisch Centrum, Jolande van de Walle, afdeling public affairs en woordvoering.