Ballast Nedam en HBG realiseren Omniworld voor NV Sportcomplex Almere

Almere / Amstelveen / Rijswijk – NV Sportcomplex Almere heeft overeenstemming bereikt met de combinatie Ballast Nedam Ontwikkelingsmaatschappij en HBG Vastgoed over de verdere ontwikkeling en realisering van het sport- en entertainmentcentrum Omniworld te Almere.

De gemeenteraad van Almere heeft gisteren ingestemd met de bouw van Omniworld.

Omniworld omvat onder meer een groot sport- en conferentiecentrum, een expositiehal, sport- en lifestylegerelateerde winkel- en horecavoorzieningen, woningen, een hotel, parkeervoorzieningen en kantoren. Het voetbalstadion biedt plaats aan 13.500 toeschouwers, de sporthal aan 3.500 toeschouwers. Ballast Nedam Utiliteitsbouw en HBG Utiliteitsbouw zullen in opdracht van NV Sportcomplex de bouw van de sportaccommodaties verzorgen voor een bouwsom van ruim € 80 miljoen [NLG 180 miljoen].

Ballast Nedam Ontwikkelingsmaatschappij en HBG Vastgoed zullen tevens circa 46.000 vierkante meter kantoorruimten en ongeveer 400 woningen in het plangebied ontwikkelen en bouwen. Hiermee is een bedrag gemoeid van € 150 miljoen [NLG 330 miljoen]. Daarnaast zullen beide bedrijven de bouw van circa 20.000 vierkante meter kantoren, parkeervoorzieningen, een expohal en dergelijke realiseren, waarmee een bedrag van € 55 miljoen [NLG 120 miljoen] is gemoeid.

Het stedenbouwkundig plan is ontworpen door het internationale architecten- en stedenbouwkundig bureau Kohn Pederson Fox, waarmee HBG Vastgoed eerder heeft samengewerkt bij de realisering van het Provinciehuis van Zuid-Holland.

Ballast Nedam en HBG zullen in de loop van 2002 starten met de realisering van Omniworld. Vanaf medio 2003 zal het complex fasegewijs worden opgeleverd.

Nadere informatie: Jos Bolt [Ballast Nedam nv, afdeling Public Relations], telefoon: 020 5453435